Īntre ciumǎ şi holerǎ

 

Cu cāteva zile īn urmǎ, la Bruxelles, domnul José Manuel Barosso, Preşedintele Comisiei Europene, şi-a exprimat pǎrerea cǎ ţǎrile recent aderate la UE (traduc) “trebue sǎ demonstreze cǎ sunt hotǎrāte sǎ progreseze şi să continue realizarea  refor­melor politice şi economice, care sunt determinante pentru viitorul lor şi al Uniunii Europene per global."  O pǎrere plinǎ de optimism dar cu şanse de reuşitǎ īndoielnice.   Sǎ vedem de ce ?

Īn ziua de 19 mai, cotidianul de mare tiraj  “Süddeutsche Zeitung” din Germania a publicat un articol intitulat (traduc): “Romānii au de ales īntre ciumǎ şi holerǎ.”  Cam durǎ aceastǎ comparaţie, totuşi nu prea departe de adevǎr.  Repunerea īn funcţie a preşedintelui Bǎsescu a avut ca rezultat īn primul rānd continuarea certurilor meschine şi a diferen­ţelor īn mai toate sectoarele politice şi economice.  Pe plan internaţional tot acest spectacol a īnceput sǎ devinǎ de a dreptul ridicol reliefānd totala lipsǎ de rǎspundere şi seriozitate a celor din conducerea ţǎrii.  Dacǎ pe plan politic ei au produs doar ilaritate şi uneori chiar batjocurǎ, - pe plan economic pierderile Statului Romān sunt imense.  Din calcule recente reiese cǎ economia romāneascǎ suferǎ pierderi īntre 20 şi 23 milioane de dolari pe zi.  Şi aceasta nu prin corupţie,  obişnuitele matrapazlācuri, furturi şi īnşelǎtorii de tot soiul, ci doar prin inactivitate, diletantism, lipsǎ de organizare şi nepǎsare pe mai toate treptele ierarhiei sociale. Cāt despre actuala coruptie şi reţelele mafiote am recitit īntāmplǎtor zilele trecute un articol publicat cu cīţiva ani īn urmă īn presa romāneascǎ.  Era vorba acolo de Romānia interbelică şi mi-au rămas īn minte cīteva rīnduri; citez:

"Miniştrii veneau din elita societăţii romāneşti, iar populaţia era harnică şi cumpătată. Salariile erau mari şi corupţia foarte redusă.  Se muncea mult şi se fura puţin." (Sfīrşitul citatului).

Cred că aici se ascunde secretul, de ce corupţia īn Romānia a luat o amploare ame­ţitoare īn zilele noastre: salariile sunt extrem de mici, se munceşte puţin şi se fură mult !  Nu se cautǎ īmbogǎţirea prin eforturi sporite, o producţie bine organizatǎ cu  un randament maxim calitativ şi cantitativ, ci doar prin pricopsealǎ ordinarǎ, rezultatǎ din  furturi, īnşelǎtorii, abuzuri şi trafic de influenţǎ. De faptul cǎ mulţi factori de decizii şi alţi demnitari nu posedǎ o educaţie civicǎ corespunzǎtoare funcţiilor lor, adicǎ cei şapte ani de acasǎ, nici nu mai vorbim.  Deci o situaţie exact contrarie celei din Romānia civilizată de odinioară.

Departe de a căuta scuze pentru fenomenul īn sine, trebue totuşi să analizăm cau­zele şi sursa de unde provine această runşinoasă dezvoltare a lucrurilor.  Argumen­tul, cum că mai peste tot īn lume ar exista corupţie, este parţial valabil.  Nu numai īn ţările Americii Latine, unde corupţia a devenit o componentă naturală a vieţii publice şi chiar un fundament al economiei cotidiene, dar şi īn ţările Europei Occidentale se observă din ce īn ce mai multă corupţie pe toate planurile.  Īn Germania, de exem­plu, s-a produs acum cīţiva ani scandalul "valizelor negre", care a inclus cele mai īnalte cercuri ale Uniunii Creştin-Democrate şi chiar cadre din conducerea de atunci a statului german.  Recent, tot īn Germania, un scandal similar cu implicarea unor personalitǎţi din conducrea landului Saxonia īncǎ nu s-a elucidat īn detaliu.  Diferenţa, īnsǎ, care se iveşte īn acest context este doar proporţia, răspīndirea şi frecvenţa cu care se produc asemenea scenarii. Romānia fiind periclitată să ocupe un loc de frunte, cel puţin īn Europa, dacă nu chiar īn īntreaga lume.  Pe cīnd īn Occident mai mult funcţionarii din domeniul public sau statal sunt susceptibili la mită sub diverse forme, īn Romānia aproape toate sectoarele econo­miei sunt afectate de acest flagel ruşinos.  Pentru a aprofunda īnsă acest subiect , trebue sa intrăm īn detalii.  Motivele sunt īn general doar două:  Pe de-o parte sără­cia, iar pe de altă parte lăcomia de a se īnfrupta cīt mai abundent īntr-un timp cīt mai scurt.  Ponderea o găsim īn orice caz la capitolul sărăcie.  De multe ori īnsă, nu e numai sărăcia, e chiar disperarea de a-şi asigura strictul necesar pentru īntreţinerea familiei.  Sigur că de multe ori şi tentaţia sau biblica ispită contribue īn mod substan­ţial la luarea de mită.  Aseme­nea cazuri apar īn multe alte domenii dar nu sunt nicidecum apli­cabile la cei īn principiu corupţi, care vor să se īmbogăţească īn mod fraudulos pe spinarea colectivităţii.  Corupţia premeditată şi bine planificată īn mod strategic, cu repercur­siuni considerabile pentru economia naţională este un capitol cu totul di­ferit, a cărei motivaţie şi bază de plecare nu poate fi comparată cu vameşul, care īn schimbul unui pachet de ţigǎri strǎine trece cu vederea cele douǎ sticle de coniac īn plus.  Combaterea acestei racile, īnsă, prin poliţie, parchet şi justiţie, cu aceiaşi funcţionari prost plătiţi şi supuşi tentaţiei de a-şi completa leafa īn mod ilicit,  nu poate da roade şi nici nu are vreo perspectivă pe viitor.  Nemaivorbind de crima organizată cu ierarhiile ei bine consolidate, sprijinite pe vechile cadre şi relaţii pānă īn cele mai īnalte cercuri ale oligarhiei actuale.  Infiltrarea din ce īn ce mai dinamică a unor elemente provenite īn special din Orientul apropiat şi cel īndepărtat, dar şi din alte părţi ale lumii, cu caracter mafiot, constitue un factor extrem de periculos, chiar şi pentru cercurile politice superioare, care la un moment dat, vrīnd nevrīnd, vor juca după fluierul acestor bandiţi bine organizaţi.  Ţigareta II, crahurile bancare, IMGB, Iaşi, Reşiţa şi alte matrapazlăcuri de tot felul sunt mostre concludente pentru această subminare a siguranţei economice naţionale.  Deci, tendinţa de a combate corupţia prin mijloace represive cu un aparat statal demn de compătimire, va rămāne o iluzie puerilă, fără nici o perspectivă de succes real.

Un fenomen colateral corupţiei este aşa zisa spălare de bani, căreia īn Romānia nu i s-a acordat pīnă acum prea mare atenţie.  Băncile romāneşti, flămānde după devize Vest, nu observă sau nu vor să observe transferurile de bani, fără nici o motivaţie comercială, bursieră sau cu alt temei economic bine definit, īnlesnind astfel transfe­rul unor sume importante din surse lugubre īn afaceri la fel de dubioase.  Uneori aceşti bani sunt chiar investiţi īn anumite "proiecte de privatizare", despre care se ştie că nu sunt profitabile, dar din care, după cītva timp şi cu pierderi relativ mici, pot fi reexportaţi sub titlu de cīştig, realizat din afaceri legale.  Şi iată cum banii izvorīţi din droguri, şantaje, escrocherii şi evaziuni fiscale, ajung curaţi şi limpeziţi īn circu­itul monetar oficial, fiind chipurile, corect justificaţi.

Singura alternativă la această situaţie ar fi ridicarea nivelului economic, īn special al industriei exportatoare de bunuri tehnice şi mǎrfuri finite, alături de prestarea de ser­vicii pe plan internaţional.  Pentru aceasta īnsă, Romānia, nedispunānd de resursele financiare necesare şi know-how-ul corespunzător, nu a reuşit sǎ atragǎ capital străin masiv, de ordinul miliardelor sau chiar a zecilor de miliarde de dolari, fără de care orice progres este absolut exclus.  Speranţele de­şarte īn sprijinul Uniunii Europene, condiţionat de mǎsuri greu de īndeplinit īn Romānia, sunt totalmente iluzorii.  Intra­rea ţărilor sărace īn U.E. reduce īn mod substanţial nivelul de sprijin economico-financiar a acesteia  pentru noii veniţi.  Īn plus trebue atrasă atenţia opiniei publice şi a factorilor de decizie din Romānia, că U.E. nu este doar un dona­tor generos de fonduri de tot felul, ci şi un for tutelar foarte aspru, īn special pentru sectorul agrar, care va impune o serie de măsuri neconvenabile şi chiar foarte costisitoare pentru economia romānească.  Naivitatea cu care se tratează acest subiect īn Romānia mă surprinde de fiecare dată, cīnd un ministru sau altul face declaraţii, din care reiese clar că nu a īnţeles fondul lucrurilor şi dedesubturile parteneriatului cu U.E.

Atragerea de parteneri majori, mari miliardari şi concerne mondiale īnsă, necesită o iscusinţă deosebită, de care Romānia nu a dat dovadă pīnă īn prezent sub nici o formă.  Nemaivorbind de legislaţia confuză, infrastructura total depăşită şi oricum insuficientă, neseriozitatea pe toate planurile şi lipsa de coordonare şi organizare a aparatului administrativ al ţării.  Convingeri sau parole de soiul: "O să vedem noi ce facem...", "Merge şi aşa...", "Las'  că ştim noi mai bine..." sau: "Īi driblăm noi īntr-un fel..." nu vor duce la vreun rezulat demn de luat īn seamă.  Iar fără investiţii masive a unor parteneri financiar potenţi şi serioşi, regresul economic va continua, netezind calea corupţiei şi a exercitării de influenţă a unor organizaţii cu caracter foarte dubios şi dăunător pentru dezvoltarea nivelului de trai al populaţiei din Romānia.  Iar speranţa īn forţe proprii, surse finan­ciare autohtone sau rezerve ascunse, oferă aceleaşi perspective ca şi aşteptarea de īmplinire a promisiunilor diverşilor politicieni occidentali din ultimii 10 ani.  La care trebue spus clar, că aceşti demnitari, īn timpul vizitelor lor īn Romānia, au adăugat mereu īn cea de a doua parte a frazei cu promisiuni,  diplomatica formulă (simbolic exprimatǎ): "...dacă vă veţi face lecţiile !", ştiindu-se prea bine că Romānia nu dispune de resursele ne­ce­sare pentru  "aşi face lecţiile".  Astfel ipocrizia purtīndu-şi hainele de sărbătoare.

 

Oare fără un progres economic cīt de modest, cu salarii adaptate cheltuelilor de zi cu zi ale cetăţenilor, pauperizarea va creşte īn continuare, iar discrepanţa dintre diversele grupări şi categorii sociale va contribui şi mai mult la creşterea corupţiei īn mai toate sectoarele economiei şi administraţiei de stat.  Atīta timp cīt lefurile şi pen­siile vor fi de tip "Est" iar preţurile şi cheltuelile pentru hrană, energie şi īntreţinere vor fi de tip "Vest",  treburile nu vor putea evolua spre bine.

Īn concluzie se poate spune pe scurt: "Cu cīt este mai mare sărăcia - cu atīt e mai mare şi corupţia !"   La care nu mai e nimic de adăugat.

 

Wilfried  H. Lang

Observator economic pentru Europa de Sud-Est