Īntre ciumǎ şi holerǎ
Cu cāteva zile īn urmǎ, la Bruxelles, domnul José
Manuel Barosso, Preşedintele
Comisiei Europene, şi-a exprimat pǎrerea cǎ ţǎrile
recent aderate la UE (traduc) trebue sǎ demonstreze cǎ sunt hotǎrāte
sǎ progreseze şi
să continue realizarea reformelor
politice şi economice, care sunt determinante pentru viitorul lor şi
al Uniunii Europene per global." O
pǎrere plinǎ de optimism dar cu şanse de reuşitǎ
īndoielnice. Sǎ vedem de ce ?
Īn ziua de
19 mai, cotidianul de mare tiraj Süddeutsche
Zeitung din Germania a publicat un articol
intitulat (traduc): Romānii au de ales īntre ciumǎ şi holerǎ. Cam durǎ aceastǎ comparaţie,
totuşi nu prea departe de adevǎr.
Repunerea īn funcţie a preşedintelui Bǎsescu a avut ca
rezultat īn primul rānd continuarea certurilor meschine şi a diferenţelor
īn mai toate sectoarele politice şi economice. Pe plan internaţional tot acest
spectacol a īnceput sǎ devinǎ de a dreptul ridicol reliefānd totala
lipsǎ de rǎspundere şi seriozitate a celor din conducerea ţǎrii. Dacǎ pe plan politic ei au produs doar
ilaritate şi uneori chiar batjocurǎ, - pe plan economic pierderile
Statului Romān sunt imense. Din calcule
recente reiese cǎ economia romāneascǎ suferǎ pierderi īntre
20 şi 23 milioane de dolari pe zi.
Şi aceasta nu prin corupţie, obişnuitele matrapazlācuri, furturi
şi īnşelǎtorii de tot soiul, ci doar prin inactivitate,
diletantism, lipsǎ de organizare şi nepǎsare pe mai toate
treptele ierarhiei sociale. Cāt despre actuala coruptie şi reţelele
mafiote am
recitit īntāmplǎtor zilele trecute un articol publicat cu cīţiva ani
īn urmă īn presa romāneascǎ.
Era vorba acolo de Romānia interbelică şi mi-au rămas īn
minte cīteva rīnduri; citez:
"Miniştrii veneau din elita
societăţii romāneşti, iar populaţia era harnică
şi cumpătată. Salariile erau mari şi corupţia foarte
redusă. Se muncea mult şi se
fura puţin." (Sfīrşitul citatului).
Cred că aici se ascunde secretul, de ce
corupţia īn Romānia a luat o amploare ameţitoare īn zilele noastre:
salariile sunt extrem de mici, se munceşte puţin şi se fură
mult ! Nu se cautǎ īmbogǎţirea
prin eforturi sporite, o producţie bine organizatǎ cu un randament maxim calitativ şi
cantitativ, ci doar prin pricopsealǎ ordinarǎ, rezultatǎ
din furturi, īnşelǎtorii,
abuzuri şi trafic de influenţǎ. De faptul cǎ mulţi
factori de decizii şi alţi demnitari nu posedǎ o educaţie
civicǎ corespunzǎtoare funcţiilor lor, adicǎ cei şapte
ani de acasǎ, nici nu mai vorbim.
Deci o situaţie exact contrarie celei din Romānia civilizată
de odinioară.
Departe de a căuta scuze pentru fenomenul īn sine,
trebue totuşi să analizăm cauzele şi sursa de unde provine
această runşinoasă dezvoltare a lucrurilor. Argumentul, cum că mai peste tot īn
lume ar exista corupţie, este parţial valabil. Nu numai īn ţările Americii Latine,
unde corupţia a devenit o componentă naturală a vieţii publice
şi chiar un fundament al economiei cotidiene, dar şi īn
ţările Europei Occidentale se observă din ce īn ce mai
multă corupţie pe toate planurile.
Īn Germania, de exemplu, s-a produs acum cīţiva ani scandalul
"valizelor negre", care a inclus cele mai īnalte cercuri ale Uniunii
Creştin-Democrate şi chiar cadre din conducerea de atunci a statului
german. Recent, tot īn Germania, un
scandal similar cu implicarea unor personalitǎţi din conducrea
landului Saxonia īncǎ nu s-a elucidat īn detaliu. Diferenţa, īnsǎ, care se
iveşte īn acest context este doar proporţia, răspīndirea şi
frecvenţa cu care se produc asemenea scenarii. Romānia fiind
periclitată să ocupe un loc de frunte, cel puţin īn Europa,
dacă nu chiar īn īntreaga lume. Pe
cīnd īn Occident mai mult funcţionarii din domeniul public sau statal sunt
susceptibili la mită sub diverse forme, īn Romānia aproape toate
sectoarele economiei sunt afectate de acest flagel ruşinos. Pentru a aprofunda īnsă acest subiect ,
trebue sa intrăm īn detalii.
Motivele sunt īn general doar două: Pe de-o parte sărăcia, iar pe de
altă parte lăcomia de a se īnfrupta cīt mai abundent īntr-un timp cīt
mai scurt. Ponderea o găsim īn
orice caz la capitolul sărăcie.
De multe ori īnsă, nu e numai sărăcia, e chiar disperarea
de a-şi asigura strictul necesar pentru īntreţinerea familiei. Sigur că de multe ori şi
tentaţia sau biblica ispită contribue īn mod substanţial la
luarea de mită. Asemenea cazuri
apar īn multe alte domenii dar nu sunt nicidecum aplicabile la cei īn principiu
corupţi, care vor să se īmbogăţească īn mod fraudulos
pe spinarea colectivităţii.
Corupţia premeditată şi bine planificată īn mod
strategic, cu repercursiuni considerabile pentru economia naţională
este un capitol cu totul diferit, a cărei motivaţie şi
bază de plecare nu poate fi comparată cu vameşul, care īn
schimbul unui pachet de ţigǎri strǎine trece cu vederea cele douǎ
sticle de coniac īn plus. Combaterea
acestei racile, īnsă, prin poliţie, parchet şi justiţie, cu
aceiaşi funcţionari prost plătiţi şi supuşi
tentaţiei de a-şi completa leafa īn mod ilicit, nu poate da roade şi nici nu are vreo
perspectivă pe viitor. Nemaivorbind
de crima organizată cu ierarhiile ei bine consolidate, sprijinite pe
vechile cadre şi relaţii pānă īn cele mai īnalte cercuri ale
oligarhiei actuale. Infiltrarea din ce
īn ce mai dinamică a unor elemente provenite īn special din Orientul
apropiat şi cel īndepărtat, dar şi din alte părţi ale
lumii, cu caracter mafiot, constitue un factor extrem de periculos, chiar
şi pentru cercurile politice superioare, care la un moment dat, vrīnd
nevrīnd, vor juca după fluierul acestor bandiţi bine
organizaţi. Ţigareta II,
crahurile bancare, IMGB, Iaşi, Reşiţa şi alte
matrapazlăcuri de tot felul sunt mostre concludente pentru această subminare
a siguranţei economice naţionale.
Deci, tendinţa de a combate corupţia prin mijloace
represive cu un aparat statal demn de compătimire, va rămāne o iluzie
puerilă, fără nici o perspectivă de succes real.
Un fenomen colateral corupţiei este aşa zisa
spălare de bani, căreia īn Romānia nu i s-a acordat pīnă acum
prea mare atenţie. Băncile
romāneşti, flămānde după devize Vest, nu observă sau nu vor
să observe transferurile de bani, fără nici o motivaţie
comercială, bursieră sau cu alt temei economic bine definit,
īnlesnind astfel transferul unor sume importante din surse lugubre īn afaceri
la fel de dubioase. Uneori aceşti
bani sunt chiar investiţi īn anumite "proiecte de privatizare",
despre care se ştie că nu sunt profitabile, dar din care, după
cītva timp şi cu pierderi relativ mici, pot fi reexportaţi sub titlu
de cīştig, realizat din afaceri legale.
Şi iată cum banii izvorīţi din droguri, şantaje,
escrocherii şi evaziuni fiscale, ajung curaţi şi limpeziţi
īn circuitul monetar oficial, fiind chipurile, corect justificaţi.
Singura alternativă la această situaţie ar
fi ridicarea nivelului economic, īn special al industriei exportatoare de
bunuri tehnice şi mǎrfuri finite, alături de prestarea de servicii
pe plan internaţional. Pentru
aceasta īnsă, Romānia, nedispunānd de resursele financiare necesare
şi know-how-ul corespunzător, nu a reuşit sǎ atragǎ
capital străin masiv, de ordinul miliardelor sau chiar a zecilor de
miliarde de dolari, fără de care orice progres este absolut
exclus. Speranţele deşarte īn
sprijinul Uniunii Europene, condiţionat de mǎsuri greu de īndeplinit
īn Romānia, sunt totalmente iluzorii.
Intrarea ţărilor sărace īn U.E. reduce īn mod
substanţial nivelul de sprijin economico-financiar a acesteia pentru noii veniţi. Īn plus trebue atrasă atenţia
opiniei publice şi a factorilor de decizie din Romānia, că U.E. nu
este doar un donator generos de fonduri de tot felul, ci şi un for
tutelar foarte aspru, īn special pentru sectorul agrar, care va impune o serie
de măsuri neconvenabile şi chiar foarte costisitoare pentru economia
romānească. Naivitatea cu care se
tratează acest subiect īn Romānia mă surprinde de fiecare dată,
cīnd un ministru sau altul face declaraţii, din care reiese clar că
nu a īnţeles fondul lucrurilor şi dedesubturile parteneriatului cu
U.E.
Atragerea de parteneri majori, mari miliardari şi
concerne mondiale īnsă, necesită o iscusinţă
deosebită, de care Romānia nu a dat dovadă pīnă īn prezent sub
nici o formă. Nemaivorbind de
legislaţia confuză, infrastructura total depăşită
şi oricum insuficientă, neseriozitatea pe toate planurile şi
lipsa de coordonare şi organizare a aparatului administrativ al
ţării. Convingeri sau parole
de soiul: "O să vedem noi ce facem...", "Merge
şi aşa...", "Las'
că ştim noi mai bine..." sau: "Īi
driblăm noi īntr-un fel..." nu vor duce la vreun rezulat demn de luat
īn seamă. Iar fără
investiţii masive a unor parteneri financiar potenţi şi
serioşi, regresul economic va continua, netezind calea corupţiei
şi a exercitării de influenţă a unor organizaţii cu
caracter foarte dubios şi dăunător pentru dezvoltarea nivelului
de trai al populaţiei din Romānia.
Iar speranţa īn forţe proprii, surse financiare autohtone sau
rezerve ascunse, oferă aceleaşi perspective ca şi
aşteptarea de īmplinire a promisiunilor diverşilor politicieni
occidentali din ultimii 10 ani. La care
trebue spus clar, că aceşti demnitari, īn timpul vizitelor lor īn
Romānia, au adăugat mereu īn cea de a doua parte a frazei cu
promisiuni, diplomatica formulă
(simbolic exprimatǎ): "...dacă vă veţi face
lecţiile !", ştiindu-se prea bine că Romānia nu dispune de
resursele necesare pentru
"aşi face lecţiile".
Astfel ipocrizia purtīndu-şi hainele de sărbătoare.
Oare fără un progres economic cīt de modest, cu
salarii adaptate cheltuelilor de zi cu zi ale cetăţenilor,
pauperizarea va creşte īn continuare, iar discrepanţa dintre
diversele grupări şi categorii sociale va contribui şi mai mult
la creşterea corupţiei īn mai toate sectoarele economiei şi
administraţiei de stat. Atīta timp
cīt lefurile şi pensiile vor fi de tip "Est" iar preţurile
şi cheltuelile pentru hrană, energie şi īntreţinere vor fi
de tip "Vest", treburile nu
vor putea evolua spre bine.
Īn concluzie se poate spune pe scurt: "Cu cīt
este mai mare sărăcia - cu atīt e mai mare şi corupţia
!" La care nu mai e nimic de
adăugat.
Wilfried H. Lang
Observator economic pentru Europa de
Sud-Est