Codul de conduită al membrilor Partidului Democrat


Cod de conduită

(Propunere 2009)



Art. 1

Aplicare:

A. „Codul de conduită” este valabil pentru toţi membri activi ai Partidului Democrat sau pentru cei care vorbesc sau activează în numele Partidului Democrat.

B. De asemenea, „Codul de conduită” este valabil şi pentru:

1) Membri din conducerea Partidului Democrat

2) Persoanele care au semnat declaraţie de intenţie ori adeziunea.

 

Art. 2

Motivaţia si valorile:

A. Nu pot fi făcute reguli pentru toate situaţiile care se ivesc in cadrul activităţilor interne sau in alte situaţii in care se găsesc voluntar sau involuntar persoanele la care se referă art. 1. Pentru punctarea/clarificarea comportamentului public al politicienilor din Partidul Democrat, sunt valabile următoarele reguli:

Reprezentanţii Partidului Democrat, respectă valorile istorice, culturale, creştine, naţionale, cetăţeneşti, precum şi orice altă valoare menită să integreze România în rândul ţărilor europene, să respecte toate drepturile omului, aşa cum rezultă din tratatele la care România a aderat, să respecte drepturile minorităţilor naţionale, şi să promoveze cu mândrie propriile valori naţionale, pentru păstrarea identităţii şi istoriei naţionale. Promovarea valorilor creştine, este o parte integrantă importantă din istoria şi cultura României, iar reconcilierea cultelor creştine, pe care Partidul Democrat o susţine, un punct de plecare important din politica sa de revalorificare a resurselor umane marginalizate de forţele politice aşa-zis pragmatice. Lipsa acestor valori, cândva baza dezvoltării armonioase a societăţii moderne, a dus la implementarea forţată a unor legi ce afectează nejustificat majoritatea populaţiei, în favoarea unor minorităţi, fapt ce a condus la afectarea grava a vieţii sociale şi politice în Europa, în special în România.

B. În acest sens, trebuiesc respectate următoarele valori:

 

1) O politică autentică şi credibilă

Politicienii Partidului Democrat trebuiesc să fie credibili. Asta înseamnă că ei vor avea un comportament public ce nu va încălca valorilor exprimate de „Codul de conduită”, aşa cum reiese şi din fundamentarea Programului Politic.

 

2) Implicare si servitute:

Politicienii Partidului Democrat trebuie să se implice activ în viaţa politică şi socială din România. Ei se vor afla permanent în slujba cetăţeanului şi vor respecta valorile numite în articolul 1, indiferent de timpul, locul sau situaţia în care se găsesc.

 

3) Cinstea şi încrederea:

Politicienii Partidului Democrat sunt cinstiţi, integri şi de încredere. Asta înseamnă că sunt în stare să recunoască greşeli, sau sa nu provoace altora pagube.

 

4) Deschişi şi independenţi:

Politicienii Partidului Democrat sunt abordabili, răbdători, diplomaţi şi deschişi altor opinii. Ei nu vor ceda presiunilor, nu se vor lăsa seduşi şi nu vor acţiona în sensul obţinerii de avantaje

personale licite sau ilicite, fiind un exemplu pentru mediul politic şi social din România. Acţiunile şi activităţile lor vor fi transparente, la vedere, fiecare membru fiind răspunzător de ceea ce face.

 

5) Profesionalismul si responsabilitatea:

Politicienii Partidului Democrat sunt pregătiţi, capabili de a purta responsabilităţi în cadrul activităţilor pe care le desfăşoară. Ei au un simţ deosebit al responsabilităţii faţă de respectarea „Codului de conduită”, fata de Statut şi faţă de cetăţenii ale căror interese se obligă să le promoveze cu simţul servituţii, pentru interesele întregii societăţi româneşti.

 

Art. 3

Funcţiile politice, publice şi funcţiile particulare:

 

1. Politicienii Partidului Democrat care vor ocupa funcţii publice, vor munci cu onoare si profesionalism.

2. Politicienii Partidului Democrat vor face publice orice alte funcţii particulare sau publice, care sunt incompatibile cu funcţia publică ocupată.

3. Politicienii Partidului Democrat nu vor ocupa funcţii acolo unde:

a. Funcţia publică ocupată se poate combina cu activităţile particulare (incompatibilitate).

b. Timpul ocupat cu activităţile particulare poate compromite buna desfăşurare în activitatea publică.

4. Politicienii Partidului Democrat trebuie să se abţină de la participarea la luarea de decizii în cazurile în care interesele de la filială şi organismul public se împletesc şi devin incompatibile.

 

Art. 4

Compatibilitate, caracteristici:

Politicienii Partidului Democrat care ocupă o combinaţie de funcţii în cadrul partidului şi a publicului, o vor face doar cu respectarea legii privind compatibilitatea funcţiilor.

 

Art. 5

Prevenirea apariţiei de conflicte de interese:

1. Politicienii Partidului Democrat care lucrează în parteneriate publice-private vor preveni favorizarea încălcării concurenţei loiale. Politicienii Partidului Democrat trebuie să se asigure ca nu vor exista acuzaţii privind apariţia unor astfel de favorizări.

2. Politicienii Partidului Democrat nu iau decizii privind acordarea de bunuri sau de servicii, în cazul în care există o relaţie de afaceri sau personală cu furnizorul sau beneficiarul.

 

Art. 6

Grija faţă de informaţie:

1. Politicienii Partidului Democrat sunt atenţi să utilizeze informaţiile în funcţiile disponibile.

2. Ei nu utilizează aceste informaţii pentru ei înşişi, în afaceri sau relaţiilor lor personale.  

 

Art. 7

Comunicarea:

Politicienii Partidului Democrat informează periodic membri Partidului Democrat, în special conducerea Partidului Democrat, cu privire la evoluţia politică locală, politicieni şi luări de poziţii.

 

Art. 8

Primiri de cadouri:

Politicienii Partidului Democrat sunt reticenţi în a accepta cadouri şi servicii. Primirea de servicii şi cadouri va fi întotdeauna înregistrată corespunzător în registrul organismului public la care lucrează.

 

Art. 9

Cheltuieli administrative şi dispoziţii:

1. Politicienii Partidului Democrat sunt reticenţi în a face cheltuieli administrative în detrimentul organismului public la care lucrează.

2. Ei vor face cheltuieli publice sau administrative doar după ce s-au încredinţat că aceste cheltuieli se fac:

a. în funcţie de rezultat;

b. importanţa acestui organism;

c. în societate, fără a fi considerate ca fiind nerezonabile.

3. Politicienii Partidului Democrat nu au dreptul de a folosi proprietatea publică sau alte facilităţi publice în scopuri private.

 

Art. 10

Cheltuieli şi creanţe:

1. Politicienii Partidului Democrat respectă normele legale privitoare la cheltuieli.

2. Ei sunt reticenţi în a depune declaraţii cu cheltuieli. Ei nu declară cheltuieli care nu au fost făcute în realitate sau care de fapt, au fost deja într-un mod diferit compensate.

 

Art. 11

Responsabilitatea şi declaraţiile de cheltuieli:

Politicienii Partidului Democrat respectă în orice moment, normele de aplicare a contului de cheltuieli şi cererile de despăgubire. Ei au grijă de manipularea corectă a cheltuielilor administrative şi de faptul că o astfel de cheltuieli sunt transparente. Ei răspund în faţa experţilor contabili pentru cheltuielile făcute, indiferent de poziţia ocupată.

 

Art. 12

Probleme de încredere şi integritate:

1. Partidul Democrat aplică un sistem de conduită corect, care reglează problemele de integritate, modul în este tratată conduita politicienilor şi ce anume se aşteaptă de la membri săi.

2. În acest sistem este descris modul în care politicienii Partidului Democrat pot primi sfaturi sau sprijin cu privire la respectarea „Codului de conduită” şi a altor probleme de integritate.

 

Art.13

Încălcarea „Codului de conduită”:

1. În cazul în care există suspiciunea că un politician care acţionează Partidul Democrat a încălcat contrar prevederile Codului de conduită, acesta este tras la răspundere de către conducerea filialei al cărui membru este, indiferent de poziţia pe care o ocupă.

2. Dacă acest lucru nu produce rezultatul dorit sau a provoacă probleme, conducerea filiale poate lua măsuri administrative.

3. Astfel de măsuri pot fi luate numai după ce Consiliul nivelului la care este luată decizia a solicitat un aviz, la care se face referire în articolul precedent, al doilea paragraf.

 

Observaţii:

 

Codurile de conduită pentru politicieni si administratori de fonduri.

Codurile de conduită nu sunt întotdeauna legal executorii în toate domeniile. Acestea sunt însă un „control” pentru afaceri formale, dar baza legilor şi normelor rămân neclare. Indiferent dacă acesta este sau nu legal, un cod de conduită este cu adevărat un document de intenţie. Respectarea „Codului de conduită” este, mai presus de toate, o dovadă a faptului că persoana la care se referă, respectă legea şi reglementările, nu încearcă să folosească poziţia sau funcţia pentru a se situa deasupra legii, şi are integritate care se ridică dincolo de orice îndoială. În prezent, în Europa există coduri de conduită concepute pentru niveluri diferite de conducere şi guvernare, în materie de a utiliza integritatea.

La nivel municipal şi provincial

Consiliile municipale şi locale sunt obligate să le furnizeze pentru ele însele, pentru personalul public şi primari, un cod de conduită. Această cerinţă rezultă din reglementările Europene pentru municipalităţi. La nivel provincial, sunt obligaţii similare. Deci toate municipiile şi judeţele trebuie să ştie acest lucru şi să reglementeze codurile de conduită pentru primari, directori, personal public şi politicieni.

La nivel naţional

La nivel naţional, nu există obligaţia de a întocmi un cod de conduită. Cu toate acestea, în multe ţări europene, în regulamentele de procedură sunt prevederi speciale care reglementează faptul că parlamentarii trebuie să raporteze costurile de călătorie în ţări străine la invitaţia unor terţe părţi, cadourile cu o valoare mai mare de cincizeci euro şi venituri obţinute din câştiguri din alte poziţii publice. Pentru miniştri şi secretari de stat, acest sistem nu este aplicat. 5

• La nivel european

La propunerea Olandeză în Parlamentul European, în februarie 2005, a fost adoptat un (nou) „Cod de conduită financiară”. Astfel, s-au convenit de exemplu, un preţ eficient al costurilor de deplasare (pentru călătorie cu maşina, unde costul utilizat maxim per/km este indicat de către sindicatul consumatorilor). De asemenea, delegaţiile sunt obligate să înregistreze şi să raporteze cheltuielile printr-un expert contabil. În Septembrie 2005 a fost adoptat „Statutul de membri ai Parlamentului European”, care presupune un control juridic uniform pentru toţi deputaţii. De asemenea, cheltuielile fixe au fost indexate. Din 2009, momentul în care statutul intră în vigoare, parlamentarii vor putea declara doar costurile reale.

Principiul de bază:

Codul de conduită conţine valori fundamentale. Valoarea de bază care reglementează o publice comportament (stil de viaţă) pe care politicienii Partidului Democrat trebuie să-l urmeze ca standard. Politicienii Partidului Democrat nu pot intra în conflict cu principiile pe care „Codul de conduită” le enunţă. Nucleul programului se doreşte a fi un punct de pornire pentru partid şi reprezentanţii săi, la orice nivel. Nucleul valorilor enunţate este o combinaţie de valori fundamentale, în care modelul de conduită conţine o serie de noţiuni cheie, care au fost formulate de către experţi în ,materie. Nucleul de valori include mai mult sau mai puţin cadrul la care se raportează celelalte documente de bază (Statut, Program, etc.)

Realizarea muncii de birou şi funcţii auxiliare:

Performanţa de desfăşura funcţii de conducere în paralel către politicieni, conţine în general, o valoare pozitivă. Dar o slujbă bună înseamnă performanţă. Caracterul de imparţialitate şi de aplicare profesională şi responsabilă a cunoştinţelor, ar trebui să fie un criteriu decisiv de a decide dacă postul de conducere la o filială este acceptat sau poate fi menţinut. Două considerente sunt importante: - Ar trebui să nu existe nici un obstacol în a acţiona între birou şi de filială; - Conducerea filialei conduce la o funcţionare politică defectuoasă din cauza lipsei de timp sau dreptul de a lua decizii este influenţat de alte interese (incompatibilitate). Întrebarea rămâne, bineînţeles, ce se întâmplă atunci când la o filială lucrurile devin aşa de oneroase pentru politician, încât filiala nu va putea tolera funcţionarii publici de raft. Dacă vreodată un politician se confruntă cu interferenţe privind respectarea codului de conduită, o abţinere ar fi suficientă în procesul de luare a deciziilor (de exemplu, decizia de subvenţionare acordată pentru a cheltuieli la care politicianul participă atât la luarea de decizii, cât şi la beneficii). Dar, în cazul în care această problemă este o regulă pentru funcţia ocupată, se recomandă demisia. Din punctul de vedere al transparenţei, este bine că politicienii noştri sunt deschişi privind informaţiile despre funcţiile lor secundare. Nu doar pentru o comisia de selecţie sau conducere, dar şi faţă de cetăţeni.

Compatibilitatea funcţiilor:

Deţinerea de funcţii principale şi secundare nu constituie o încălcare a „Codului de conduită” dacă nu conţine elemente de incompatibilitate în sensul legal al cuvântului sau în sensul încălcării termenilor stabiliţi de „Codul de conduită”, „Statut”, „Program politic” sau alte documente interne sau oficiale, precum şi a propriei conştiinţe. Deţinerea de funcţii principale şi secundare nu constituie o activitate indezirabilă pe principiul ocupării dublei funcţii, decât dacă ele cauzează rezultate nedorite:

1. Cunoştinţele şi de experienţa nu sunt răspândire optimal în interiorul partidului sau nu sunt în concordanţă cu exercitarea activităţilor de bază.

2. Dacă cineva lipseşte în mod neaşteptat, neanunţat, fără înlocuitor pe măsură, producând prejudiciu activităţilor din filială.

3. Acumularea de funcţii duce adesea la supraîncărcare, cu un prejudiciu de sănătate şi de angajament al persoanelor în cauză, care se reflectă, de asemenea, în munca depusă în cadrul activităţilor interne (care are, de asemenea, la rândul lor provoacă un impact negativ asupra familiei, prietenilor, activităţilor religioase, comportamentului social, etc. este în primul rând propria lor răspundere a persoanelor în cauză).

4. Pentru politicienii Partidului Democrat este necesară prezenţa lor activă în cadrul activităţilor sociale, pentru încurajarea unui comportament civilizat, corect, uman, plin de compasiune pentru aproapele lor, fiind cât mai vizibili în activităţile desfăşurate în cadrul bisericii sau acolo unde se desfăşoară activităţi benevole.

5. Pot fi generate elemente de incorectitudine sau impuritate prin combinarea ori cumularea de funcţii administrative sau politice, dacă există elemente de dependenţă financiară legate de aceste combinaţii sau acumulări de funcţii, ce nu sunt „full-time”.

6. Pot să apară probleme atunci când este luată o decizie pe aceeaşi temă, de aceeaşi persoană, în funcţii sau organisme diferite, dar cu un alt interes, şi o altă responsabilitate ".

Desigur, nu trebuie să se încalce legea chiar în cazul în care este într-adevăr imposibil să se urmărească sistematic respectarea strictă a codului de conduită, dar, prin modul în care sunt abordate excepţiile, pot fi reduse pierderile de credibilitate şi imagine, iar printr-o bună gestionare a resurselor umane din interiorul filialelor, pot fi reduse pierderile provocate de situaţii de urgenţă.

Prevenirea apariţiei unor conflicte de interese:

Ideea de bază este ca preşedinţii de birouri politice în interes public şi privat (indiferent dacă sunt sau nu orice altă organizaţie), pot si nu pot fi de intenţie. Ei trebuie să-şi îndeplinească sarcinile imparţial şi obiectiv. Simpla apariţie a unui conflict de interes public sau personal ar trebui să fie evitate.

Protejarea informaţiilor:

Un politician integru trebuie să trateze cu atenţie şi în mod corespunzător cu informaţiile cu care intră în contact în temeiul muncii sau a poziţiei sale. El nu poate furniza informaţii, fie ele false sau relevante (chiar dacă nu au caracter secret) şi nici să ascundă informaţii (chiar dacă nu au caracter secret). Mai mult decât atât, el nu are dreptul de a beneficia de informaţii pentru ei însuşi sau terţe părţi, ori să utilizeze informaţiile pe care el le-a obţinut în exercitarea mandatului ori a funcţiei sau să dezvăluie, chiar şi fără voie, informaţii cu caracter secret. Riscurile privind integritatea privind protejarea informaţiilor este cu atât mai mare, cu cât un politician ocupă mai multe funcţii sau poziţii administrative ori politice simultan. Este important ca politicienii (lucrătorii din administraţia publică) să fie conştienţi de aceste riscuri atunci când acceptă funcţii secundare.

 

Comunicare:

Acest articol conţine elementele de transparenţă şi deschidere impuse de noile norme de convieţuire, în concordanţă cu „Legea funcţionarului public”, şi se aplică în „Codul de conduită”:

 

Primirea de cadouri: Când depun jurământul, politicienii Partidului Democrat jură să ia cadouri sau favoruri în schimbul exercitării obligaţiilor ce le revin prin acoperirea de posturi publice administrative sau politice. Multe organisme publice ţin o evidenţă cu funcţionarii publici care au primit cadouri. Acest lucru, este adevărat, porneşte de la o anumită sumă, astfel încât „mici cadouri’, ca un pix sau o sticlă de vin, nu sunt considerate ca fiind relevante. Cu toate acestea, politicienii Partidului Democrat sunt reticenţi în a primi cadouri. Acest lucru poate lua-o ca pe un cadou pe care ei înşişi nu l-ar dărui, deci nu-l vor accepta. Ce măsură se aplică în sectorul serviciilor privind acceptarea de cadouri, depinde de asemenea de o anumită conduită. Pot fi invitaţii să participe la mese festive, excursii şi evenimente. Aceste cadouri, pentru servicii publice, pot influenţa însă resursele umane şi politicienii Partidului Democrat trebuie să cântărească fiecare caz cu responsabilitate.

Cheltuieli administrative şi facilităţi:

Politicienii Partidului Democrat ezită să utilizeze fondurile publice. În cazul în care acestea se fac, sunt respectate toate regulile, cheltuielile fiind total transparente şi uşor de verificat. Politicienii Partidului Democrat sunt reticenţi în a perceperea de cheltuieli administrative. Ei, nu numai că vor respecta regulile, dar de asemenea, vor cântări atent şi modul în care societatea judecă modelul personal de activitate. Atunci când o publicaţie din sectorul public sau privat, critică motivat politicienii Partidului Democrat, fiind astfel atinse interesele partidului, politicienii Partidului Democrat vor tinde să ia responsabilitatea pe cont propriu, pentru a diminua pagubele pe care acţiunile sale personale le poate produce partidului, în virtutea exemplului propriu şi a contribuţiei

lui pentru o cauză bună. Ei nu vor abuza de folosirea fondurilor şi a altor facilităţi publice şi vor preveni apariţia de conflicte ori incompatibilităţi. Graniţa dintre utilizarea corectă sau incorectă nu este descrisă în regulile generale. Nu este, de exemplu, acelaşi lucru, atunci când foloseşti în interes personal pixul de la serviciu, ori telefonul, ca atunci când te foloseşti în interes privat de serviciile celorlalţi lucrători din personalul administrativ ori politic, sau chiar de serviciul tehnic pentru, de exemplu, reparaţii la casa personală.

Cheltuieli şi declaraţii:

Cheltuielile administrative normale sunt acoperite prin reglementări legale. Politicienii Partidului Democrat pot obţine pe lângă un salariu fix (sau o compensaţie pentru munca lor depusă) şi cheltuielile fixe. Din aceste compensaţii şi cheltuieli fixe, aceştia pot suporta costul de divertisment, literatură profesională, telefon şi birou. Uneori ei obţin posibilitatea, sub rezerva unor condiţii, de a beneficia de un calculator acasă, fax disponibil sau conexiunea la Internet. Politicienii Partidului Democrat trebuie să respecte regulile pentru astfel de facilităţi.

Reguli de finanţare: un politician plăteşte mai întâi cu proprii lui bani cheltuielile şi apoi cere o rambursare. În termeni generali această metodă de finanţare ar trebui să fie cât mai mult prevenită. Sunt de preferat care costurile taxate direct de organismul public, fără o pre-finanţare din fonduri private. Politicienii Partidului Democrat sunt reticenţi în a pre-finanţa cheltuieli. Ei nu încearcă să-şi declare cheltuieli nejustificate sau să obţină finanţarea de cheltuieli neefectuate.

Responsabilitatea şi declaraţiile de cheltuieli:

Sistemul de cheltuieli şi cereri de plăţi, declaraţiile şi facturile trebuiesc făcute într-o manieră verificabilă. Acestea vor fi verificate de un auditor impus de instituţia administrativă/politică unde se desfăşoară activitatea pentru care sunt cerute decontările şi respectă codul de conduită pentru politicieni şi personal public. Verificarea poate dezvălui corectitudinea cheltuielilor. Cheltuielile decontate nejustificat vor fi rambursate instanţei care a făcu decontarea, iar politicianul va răspunde personal de pagubele materiale şi morale pe care le provoacă. Responsabilitatea nu este valabilă pentru membri guvernamentali, euro-parlamentari şi parlamentari pentru cheltuieli fixe, forfetare sau cheltuieli profesionale.

Probleme de integritate şi de încredere:

Problemele de Integritate, sunt de multe ori foarte sensibile, deoarece acestea se referă la oameni. Bunul nume al politicianului poate fi atins. Prudenţa este deci întotdeauna dorită. De aceea este nevoie de o instanţă unde politicienii pot merge cu încredere pentru rezolvarea chestiunilor de integritate. Cum funcţionează acest organism (sau persoană) va fi reglementat de către primul Congres al Partidului Democrat iar acest organism nou creat va forma o bază de încredere în sistemul de control intern al integrităţii. 9

 

Încălcarea Codului de conduită:

Politicienii Partidului Democrat ar trebui să fie responsabili în comportamentul lor. Ei sunt deschişi pentru a fi criticaţi şi corectaţi de către colegii lor politicieni. Împreună, politicienii Partidului Democrat asigură un climat în care există spaţiul necesar suportului cultural, social, creştin sau chiar culte cu valori echivalente, ecologic sau orice altă valoare pe care se bazează dezvoltarea armonioasă a societăţii româneşti, cu un aport esenţial în relaţia specială pe care România o dezvoltă cu celelalte state ale lumii, în special cele din Uniunea Europeană. Un climat în care se ştie exact ce se poate şi ce nu se poate. Cu toate acestea, la nevoie, se poate solicita intervenţia conducerii Partidului Democrat pentru tragerea la răspundere a politicienilor Partidului Democrat care se fac vinovaţi de încălcarea „Codului de conduită”, a „Statutului”, a „Programului politic” sau a altor reguli şi reglementări interne sau naţionale, prin metoda intervievării. Evident, aceasta este o metodă bună, dacă este aplicată corespunzător şi respectată. În urma rezultatului intervievării, conducerea Partidului Democrat poate lua măsuri suplimentare. O decizie de suspendare a unui politician de către conducerea Partidului Democrat în urma comportamentului neadecvat, reprezintă o chestiune delicată. Ea afectează nu numai persoana în sine, dar şi imaginea Partidului Democrat. Prin urmare, o astfel de decizie trebuie să fie luată cu grijă şi responsabilitate.