Joi, 24 arilie 2008
Paul Goma despre falsificarea istoriei
Publicat in: Comentarii de Paul Goma . de Andrei Bădin
Paul Goma mi-a trimis un text spre publicare: INMER-Instititul National pentru Falsificarea Memoriei. Nu sunt de acord cu toate opiniile dlui Goma din acest text.Paul Goma este insa cel mai important opozant al regimului comunist si merita evident recunostinta noastra vesnica. Si are, mai ales, dreptul la cuvant.Fie chiar si la cuvinte mai dure la adresa celor care considera domnia-sa falsifica memoria si implicit istoria. Textul integral al lui Paul Goma in continuare:
Paul Goma
INMER - Institutul National pentru Falsificarea Memoriei. Caietele INMER (“Institutul National pentru Memoria Exilului Românesc”) nr. 11, martie 2008 publica dezbaterea “Psihiatria ca arma de represiune politica folosita de regimul comunist si reflectarea acestui fenomen în exil”. Un titlu neobisnuit de lung, pentru a comunica… altceva decât adevarul - dupa cum voi arata mai încolo.
Marturisesc: nu
stiu de unde s-o iau, cum s-o privesc (despre dezbatere vorbesc)…
Pentru a patrunde “secretul” acestei reuniuni (la 18
octombrie 2007, la Jockey Club, Bucuresti) avînd ca tema folosirea psihiatriei
ca arma politico-politieneasca a regimului comunist este imperativ necesar sa
spun: în cele câteva ceasuri cât au durat dezbaterile dezbatatorilor care se
‘zbat - si ei! - sa rescrie Istoria Contemporana a României nu a fost rostit
macar o data numele celor care au facut cunoscuta, prin Europa libera, aceasta
“practica” si în România: al meu, de la Bucuresti si al lui Virgil Tanase,
care, de la Paris, din casa Monicai Lovinescu, a înregistrat convorbirea
noastra telefonica data spre difuzare în aceeasi zi.
Cu ce/cine sa încep? Nu am încotro: cu deschizatorul
dezbaterii, Dinu Zamfirescu, cel care, în 1988, la Paris, împreuna cu Mihnea
Berindei a pus la cale un putch minabil, fara vreun nobil scop decât acela de a
o introduce ca vicepresedinte al Ligii pentru Apararea Drepturilor Omului în
România pe fata Doinei Cornea, perfect necunoscuta în regiment si stralucind
prin absenta de la manifestarile-manifestatiile noastre - pentru drepturile
omului, desigur; cel care a transformat publicatia Institutului pe care-l
conduce în jurnal-de-bord al “liberalilor” (de teapa unor turnatori de
puscarie: Quintus, Cîmpeanu, Lazarescu, bolsevici-de-nadejde: Olteanu, Videanu,
Melescan, Stolojan, utecisti - si istorici!- : Ungureanu, Cioroianu, Marius
Oprea…) ; cel care de curând a impus cenzurarea volumui Antologia Rusinii
(initiat de Virgil Ierunca), ce trebuia sa apara la INMER. Asadar
indispensabilul Dinu Zamfirescu a început prin a comunica:
“Psihiatria ca arma de represiune politica este un subiect
pe care trebuie sa-l abordam neaparat, deoarece, actualmente, opinia publica
româneasca începe sa uite niste realitati care au existat pâna nu foarte de
mult” (subl. mea.).
Intr-adevar: “opinia” (publica româneasca) “actualmente
începe sa uite”, însa presedintele Institutului National pentru Memoria
Exilului Românesc liberalul Dinu Zamfirescu vegheaza pe ziduri si o readuce în…
Memoria Exilului Românesc prin… falsificare - cu ajutorul constient al lui Ion
Vianu, al lui Gabriel Andreescu si cu acela abuziv-folosit la publicarea
dezbaterilor în Caietul INMER, al lui Vasile Paraschiv (interventia sa a fost
vadit “curatata” de pixul cenzurator al presedintelui - cu acordul
principalilor participanti - de numele odiosului Goma…).
Pentru o mai corecta expunere a faptelor - care alta,
decât una cronologica? - voi cita mai întâi din “Jurnalul de Iarna” din
februarie-martie 1971 inclus în volumul meu de marturii Culoarea curcubeului -
re-re-repet: cel trimis la topit de Liiceanu, fara ca vreunul dintre prietenii
mei de atunci (printre ei: Zamfirescu, Andreescu, Vianu) sa se fi macar mirat,
necum protestat… Voi reproduce apoi “adevarul” impus de INMER, de Zamfirescu,
de Andreescu, de I. Vianu si de Paraschiv, cel abuzat-cenzurat de intelectualii
de vârf ai României, nemultumiti de istoria-cum-a-fost-ea, de aceea au încercat
sa re-scrie ei cu mâna lor istoria-cum-le-ar-placea-lor-sa-fi-fost.
Asadar, citez din Culoarea curcubeului (ed. Polirom, 2005,
pag. 59, continuarea notatiei din 18 februarie (1977):
Ora 17,00: Abia acum aflu - de la Europa libera:
Ceausescu a tinut un violent discurs împotriva noastra.
Dar când? Ieri, 17 februarie, zice Europa. Ieri? Dar cum am resimtit noi
ieri-ul? A-ha, asa se explica barajul din jurul imobilului si ploaia de
telefoane… atitudinale? Dar astea ar fi fost consecintele, nu… Nu, ce?
“(…) Manuel Lucbert în Le Monde din 19 februarie 1977, sub
titlul “M. Ceausescu s’en est pris vivement a ceux qui «trahissent leurs
pays»”(…)
“(21 februarie [1977], continuare)
(Tot) 18,50: Telefoneaza [jurnalista] Dessa Trevisan
(convor-birea nu se întrerupe). Ma întreaba ce cred despre întâlnirea de mâine
cu Burtica (nu de la mine stia). Raspund ca nu stiu, îi voi spune mâine - dupa…
Ora 19,15: Vasile Paraschiv reuseste sa strige la telefon:
«Ma aflu în pericol! Atentie!!»
Ce o fi patit? - întrebare retorica…
(Jurnal de iarna)”
“Am aflat mai târziu: îl haituiau securistii. Semnase cu o
zi înainte, [în 20 februarie] iar azi (21 februarie) venise din nou la
Bucuresti, sa aduca documentele care probau ca fusese internat în azil
psihiatric. in acea seara va scapa de câini, însa în 23 februarie… (voi ajunge
si atunci). (…)
“Halucinatii… Tot halucinatii sa fi fost, pentru [Cornel]
Burtica [vicepremierul de atunci cu care avusesem o “intreve-dere” în 22
februarie], rapirea (altfel cum sa-i zic?) muncitorului Paraschiv Vasile, din
fata casei mele, operata de baieti? Citez din scrisoarea pe care acesta avea sa
mi-o înmâneze peste o luna (în 22 martie 1977)”:
“La 23 februarie 1977, ora 8 dimineata, pe când încercam
sa intru pe scara blocului Dvs. am fost arestat de trei ofiteri de Securitate
care erau postati în fata blocului si, desi se prefaceau ca repara ceva la
masina supravegheau totusi cu atentie intrarea (…)
“(…) Halucinatii - iata ce i-au confiscat securistii lui
Paraschiv:
“1. Cuvântarea Presedintelui Carter cu ocazia venirii la
Casa Alba;
2. Biletul de iesire din spitalul Voila-Cîmpina, unde
fusesem internat în mod fortat de ei, Securitatea din Ploiesti, la 23 decembrie
1976;
3. Copie dupa foaia de observatie de la spital;
4. Procesul-verbal de perchezitie de la domiciliul meu,
facut la 12 noiembrie 1976.”
“Halucinatiile muncitorului Paraschiv Vasile continua:
“Colonelul Popa m-a întrebat daca îl cunosc pe Paul Goma
si daca am semnat ceva. Am raspuns ca îl cunosc personal pe Paul Goma de la
data de 20 februarie 1977, data la care mi-am dat adeziunea deplina la
scrisoarea dânsului adresata lui Pavel Kohout si tovarasilor sai de la Praga -
scrisoare deschisa pe care am semnat-o si eu. Łi ca am mai fost la dânsul a
doua zi, la 21 februarie si ca azi, miercuri 23 februarie ar fi fost a treia
oara, daca Securitatea nu m-ar fi împiedecat sa comit acest «delict politic».
Colonelul Popa mi-a zis ca el îmi da un «sfat»: sa rup orice contact cu Goma.
Mi-a spus ca daca întrerup contactul cu Goma îmi anuleaza diagnosticul de
nebun. Am zis ca eu actionez dupa cum îmi dicteaza constiinta”.
“(24 februarie) [1977]
Ora 20: Paulina Catanescu. Si ea a fost internata de mai
multe ori în azile psihiatrice (Cula, Balaceanca).”
“Sâmbata 26 februarie [1977]
(…) in cursul diminetii, vizite: Paulina Catanescu, (…)
Ora 17,15: imi telefoneaza de la Paris Virgil Tanase. imi
cere un interviu pentru Les Nouvelles Littéraires. Ciudat, dar asa e: telefonul
nu a fost întrerupt, cu toate ca îi transmit: SI iN ROMÂNIA SE PRACTICA
INTERNARILE iN AZILE PSIHIATRICE PENTRU DELICTE DE OPINIE.
ii marturisesc “corespondentului”: 1. Ca, acum, telefonul
meu nu este, ca de obicei, întrerupt; 2. Ca, spre rusinea mea, nu stiam (desi
ramasesem în legatura cu fostii colegi de închisoare si de domiciliu
obligatoriu) ca se practica internarea-la-nebuni, ca în Rusia. ii mai spun ce
am aflat: internarile sunt decise în virtutea unui Decret (Nr. 15, din martie
1965), deci exact din luna în care crapase Gheorghiu-Dej. Ceea ce parea de
neconceput (anume ca Ceausescu ar fi rupt-o cu legile si practicile staliniste
ale lui Dej) se dovedeste a fi realitate în cazul criminalului Decret 15 -
adevarat, lansat de Dej, dar aplicat de Ceausescu. ii mai spun: Venisera la
mine, pâna în acel moment, 8 persoane, victime ale internarilor-la-nebuni.
Adunasem materiale doveditoare: bilete de iesire din spital, foi de diagnostic
etc - de la Paraschiv Vasile, muncitor, de la Brasoveanu Gheorghe, economist
(internat de mai multe ori, ultima pentru ca tinuse într-un cerc restrâns o
comunicare: “Stiinta si religie”), de la Catanescu Paulina, inginer chimist -
despre care mai vorbisem - si de la Stoean Paun, inginer mecanic - acesta era
amenintat cu internarea, fiindca, disperat de sicanele de la serviciu, aparuse
în uzina cu, pe piept, ecusonul pe care scria SCLAV.”
Din rapoartele Securitatii (recuperate prin CSNAS):
(16) Interviu luat prin telefon de Virgil Tanase [în 26 februarie],
aparut în revista Les nouvelles littčraires nr. 2574 din 3-l0 martie 1977 -
ortografia le apartine, n.m. P.G.
(P.G):…Iar cei, din nefericire foarte rari, care
îndraznesc sa o spuna sînt trimisi daca nu la închisoare, cel putin la
spitalele psihiatrice. [bifat cu un X mare si marcat cu o linie verticala]
V.T.: Ce sînt aceste spitale în România?
P.G.: Internarea în spitale de psihiatrie pentru delicte
de opinie este reglementata prin Decretul nr. 12 din 1965. [bifat cu semnul
vazut] Cunosc opt cazuri între care cel al lui Gheorghe Brasoveanu, care a fost
internat aci din cauza unei conferinte despre “Viata si Dumnezeu”. in momentul
de fata, lucrez la o carte care trateaza aceasta problema.]
“[tot 26 febr.] Ora 17,30: Vizita: Familia Nuta. Tot atunci:
Sandu (Gh.) îmi telefoneaza, ca sa ma anunte: Fusese chemat la Pasapoarte!
Ora 19,10: Europa Libera s-a dezmortit de-a binelea:
transmite bomba pe care l-o furnizasem acum doua ore, anume: si în România se
practica internarile psihiatrice pe motive politice! Asa, da!
(Jurnal de iarna)”
“Duminica 27 februarie [1977]
“(…) Nota: Mai târziu aveam sa aflu ca, în acea zi - 27
februarie 1977 - luase fiinta, la Paris, Comitetul Francez pentru Apararea
drepturilor Omului în România, din initiativa unor tineri francezi care
lucrasera în tara noastra ca sociologi, etnografi, istorici. Comitetul a avut
un rol determinant, atât în informarea opiniei publice franceze despre ceea ce
se petrecea în România, dar si în apararea noastra, acelor aflati la cheremul
Organelor (mai apoi Comitetul s-a transformat în Liga afiliata Federatiei
Internationale pentru Apararea Drepturilor Omului).”
”Miercuri 2 martie [1977]
Ora 8: Telefonul, în continuare, mort.
(…) Ora 10: Telefon de la Paulina Catanescu. Speriata,
îngrozita de urmaritori.”
“(…) Joi 3 martie [1977]
(…) intre 14,30-18,10: Negoitescu. Foarte important! (Ana
Maria a plecat la “Louis” la ora 5, s-a întors la 7).”
“(…) Vineri 11 martie
Ora 8,45: TV canadiana canalul francez. Interviu pâna la
ora 9,30. intre 12-14: Nego cu I. Vianu!
(Jurnal de iarna).”
Nota din aprilie 2008:
Deci, stirea despre internarile psihiatrice în România a
fost difuzata în 26 februarie (1977), iar I. Vianu a venit abia dupa doua
saptamâni, în 11 martie sa semneze Apelul nostru, pentru respectarea
drepturilor omului - aducînd si un text al sau, despre sfâsierea românului care
cere emigrarea din România.
Tot din rapoartele Securitatii:
19) Interviu acordat Agentiei americane de presa U.P.I.,
aparut în fragmente în cotidienele “Le Monde” nr. 9995 din 19 martie, “Die
Welt” nr. 64 din 17 martie 1977:
“Paul Goma a afirmat ca exista în România spitale de
psihiatrie în care autoritatile nu ezita sa-i interneze pe opozanti. El a citat
numele a patru asezaminte (spitalele Balaceanca, Cula, Poiana Mare si Petru
Groza), dintre care primele doua în Bucuresti, în care, dupa cîte stie el, au
existat cazuri de acest fel. Scriitorul s-a declarat gata a furniza identitatea
a trei persoane care au suferit un atare tratament si care i-au adus dovezi
confirmînd internarea lor psihiatrica din motive politice. El spera sa poata
înmîna aceste declaratii Conferintei de la Belgrad. [bifat cu semnul vazut si
marcat cu o linie verticala]
20) Interviu acordat Agentiei americane de presa U.P.I.,
aparut în fragmente în cotidienele “Le Monde” nr. 9995 din 19 martie, “Die
Welt” nr. 64 din 17 martie 1977:
“Paul Goma a afirmat ca exista în România spitale de
psihiatrie în care autoritatile nu ezita sa-i interneze pe opozanti. El a citat
numele a patru asezaminte (spitalele Balaceanca, Cula, Poiana Mare si Petru
Groza), dintre care primele doua în Bucuresti, în care, dupa cîte stie el, au
existat cazuri de acest fel. Scriitorul s-a declarat gata a furniza identitatea
a trei persoane care au suferit un atare tratament si care i-au adus dovezi
confirmînd internarea lor psihiatrica din motive politice. El spera sa poata
înmîna aceste declaratii Conferintei de la Belgrad. [bifat cu semnul vazut si
marcat cu o linie verticala]
21) Declaratie facuta lui Klas Bergman, corespondent al
ziarului “Dagens Nyheter, [insert de mâna din care nu se întelege decît primul
din cele trei cuvinte: coditian] aparuta în nr. 98 [insert de mâna: din 12
aprilie] al cotidianului respectiv :
(…) Goma vorbeste de asemenea despre trei persoane care
din cauza activitatii lor politice au stat internati într-o clinica de
psihiatrie. Este vorba de Vasile Paraschiv, un fost membru de partid mai în
vîrsta, inginer Paulina Catanescu si economistul Gheorghe Brasoveanu. Un al
patrulea, Paun Stoian, un inginer care drept protest împotriva sistemului a
purtat un mic afis cu inscriptia “sclav” a fost amenintat ca va fi internat
într-o clinica de psihiatrie...
Sa vedem cum prezinta INMER (“Memoria Exilului”):
Asadar presedintele Zamfirescu Dinu îl introduce pe:
Ion Vianu care declara:
“Eu am elaborat mai multe studii asupra acestei probleme
specifice, deoarece, fara falsa modestie, am fost primul medic care, în tara
gasindu-ma, am vorbit despre abuzurile politice ale psihiatriei în mod public
si am facut-o si dupa ce am parasit România”. (subl. îmi apartine, P.G.)
In curând se vor împlini doua decenii de când I. Vianu tot
invoca în interventiile sale publice - orale, scrise - un articol al sau
publicat în “Viata româneasca” mult înainte de 1977, în care demascase
psihiatria politica. Nu va fi, în sfârsit, momentul ca autorul articolului sa-l
republice, macar partial, pentru ca cititorul sa judece pe text ce si cum anume
scria el, mult înainte de 1977, “fara falsa modestie (…), despre abuzurile
politice ale psihiatriei” ?
“(…) [despre] “aceasta intentie deliberata [din partea
puterii statale] eu am avut cunostinta de ea începînd de la sfârsitul anilor
saizeci” (…) “in afara de propriile mele marturii exista discursul lui
Ceausescu din 1 octombrie 1968 (…)
“Ca sa va imaginati putin (…) era cazul unui avocat în
vârsta, Haralamb Ionescu, de la Brasov, care a venit [“a venit?”, singur, din
proprie initiativa? - în româneste se spune: “a fost adus” - observatia mea,
P.G.] la Spitalul Central dupa ce facuse [sic] urmatoarea actiune: scrisese
Secretarului General al Natiunilor Unite pentru a-i spune ca nu sunt drepturile
omului în România (…) Mi s-a cerut atunci sa fac parte din comisia de expertiza
si am refuzat. Si de atunci a început o evolutie personala despre care nu vreau
sa vorbesc acuma, pentru ca nu este interesul acestei seri sa vorbesc despre
mine”…
Ba da: interesul acelei seri ar fi fost ca I. Vianu sa
vorbeasca despre sine, spunînd adevarul despre acel episod. Anume ca stirea
despre internarile psihiatrice fusese difuzata în 26 februarie (1977), iar el,
I. Vianu a aparut abia în 11 martie, însa numai ca sa semneze Apelul nostru
pentru a obtine pasaport de emigrare, pâna atunci refuzat. Si nu a facut-o:
adevarul ar fi contrazis “varianta” sa, eroica si “fara falsa modestie”. Dar
nici dupa acea data (ne-am mai întâlnit pâna la 1 aprilie, când am fost
arestat: si dupa ce am fost liberat) I. Vianu nu s-a manifestat prin vreo
declaratie scrisa ori orala (prin telefon, Mariei-France Ionescu, de pilda)
împotriva internarilor psihiatrice. A deschis gura abia dupa ce a ajuns în
Elvetia fata de jurnalista Nicoleta Franck.
Pâna la aparitia Caietului INMER nu vedeam importanta
“prioritatii” denuntarii psihiatriei politice în România.
In 1977 consemnasem pe foi de hârtie ceea ce, în 1978, la
Paris avea sa alcatuiasca un capitol, “Jurnal de iarna” al marturiei editata în
1979, la Seuil, în traducere franceza, sub titlul Le Tremblement des hommes
(titlul original fiind: Culoarea curcubeului). Si în acea împrejurare ma
considerasem un simplu agent purtator de mesaje ale concetatenilor mei cei fara
glas si fara de putere. Astfel “tratasem” Apelul pentru respectarea drepturilor
omului - despre a caror încalcare eram documentat pâna peste cap; astfel am
facut pe curierul (si telefonic), atunci când am aflat cumplita veste: si în
România se practica internarea-la-nebuni-pentru-normalitate-cetateneasca, dupa
modelul sovietic, stire aflata de mine abia în 26 februarie 1977 (de la
Paraschiv, Catanescu, Brasoveanu, Stoean Paun…).
Am facut-o - pentru ca era normal sa o fac, oricine în
locul meu ar fi facut la fel, fara a revendica “prioritatea”, fara a pretinde
recunostinta vesnica din parte “opiniei publice”. Asa credeam pâna la citirea
Caietului INMER. Spre surpriza si durerea mea, iata: exista oameni - printre
fostii mei prieteni - care intervin acum, dupa 30 ani, pentru a re-scrie, ei,
becisnicii, istoria noastra.
Re-scriitor al Istoriei României, în afara de sinistrul
sovietist Roller, l-am avut, recent, pe Tismaneanu - el, aparînd (“cu ghearii
si cu dintile”, vorba unui congener al sau) “conceptia sa, academica… cea care,
cu binecuvântarea lui Basescu, a falsificat istoria contemporana a României
prin mutilare (eliminînd fara opozitie din partea colegilor din Comisie:
Manolescu, Mihaies, Patapievici, Monica Lovinescu, Zub… perioada 28 iunie
1940-iulie 1941, apoi pe cea dintre martie 1944 si 1946, pentru a nu-i
contraria pe rusii ocupanti ai Basarabiei si Bucovinei, apoi ai României câta
mai ramasese, în nici un caz ofensa pe evreii auxiliari zelosi, feroci ai
Ocupantului bolsevic) si prin falsificare, chiar inversare a termenilor - un
exemplu din o suta: Raportul sau - tiparit în foarte multe exemplare la
Humanitas BMW - pretinde ca “Ceausescu îi alungase din România pe evrei”. Or
toata lumea stie ca Ceausescu avea alte pacate, toate grele, de pe urma carora
patimisera numai românii, nu si evreii - acestia colaborasera cu regimul
comunist, alcatuind ei însisi Aparatul de Stat si de Partid, câta vreme
avusesera cetatenia româna, însa si dupa ce emigrasera devenind israelieni,
francezi, germani, americani.
Si iata-i acum pe impotentii târâie-obiele adunati la
INMER, profitînd de prezenta lui Vasile Paraschiv, singurul om cinstit din acea
adunatura de impostori, mincinosi “directori de constiinta”, încercînd sa intre
în Istorie prin usa din dos, frecventata de slugi, de furi si de tâlhari. (Imi
vine în minte o zicala amarâta: “Ceausescu, neizbutind sa intre în istorie,
vrea sa intre în geografie”).
Si în “marturiile” despre denuntarea psihiatriei în România
I. Vianu procedeaza ca si în acuzatiile de antisemitism la adresa mea: deschide
gura si lasa cuvintele sa-i curga pe barbie, pe pieptii camasii, ca dintr-un
robinet uitat deschis - fara a tine seama de proprietatea lor, de adevarul lor.
Daca avea cunostinta de abuzurile psihiatrice “începînd de
la sfârsitul anilor saizeci” de ce nu le-a denuntat de atunci?, iata, eu am
marturisit ca abia în februarie 1977 am aflat despre acestea si pe data… am
turnat! Pentru cei care umbla pe la memorie amintesc: si atunci domnea teroarea
lui Ceausescu si a Securitatii.
Apoi: ce înteles ascunde afirmatia: “in afara de propriile
mele marturii exista discursul lui Ceausescu din 1 octombrie 1968” ?
Nu am patruns pâcla groasa a discursului sau deslânat,
incoerent, îl las asa, neatins.
Aproape ma obisnuisem cu absenta sa scrobito-somnolifera
în prezidiile conferintelor, a colocviilor, înca de la prima editie a
Amintirilor în dialog (cu M. Calinescu), unde era evidenta - la amândoi -
autoamnezierea. De aceea m-a surprins dureros agresivitatea cu care m-a atacat
acum câtva timp - tot în INMER - si scuipîndu-ma cu: “antisemit basarabean”!
Atunci dedusesem ca, tot dormitînd prin comitete si comitii si prezidii alaturi
de Monumentul Nesimtitorismului Dâmbovitelin, Oisteanu-Oigenstein, caprarul
holocaustolog îl alfabetizase pe fiul lui Tudor Vianu soptindu-i “ultimele
stiri”. Din acestea I. Vianu retinuse doar ca sunt “antisemit” si “basarabean”;
din lene, confectionase grabit: “antisemit basarabean” - si adormise la loc.
Din Dezbaterea de la INMER reiese ceva mult mai grav: I.
Vianu este, nu doar un indiferent (fusese o viata întreaga de aceea dialogase
atât de armonios cu un Matei Calinescu), ci a devenit de câtiva ani militant
holocaustolog. Or scopul suprem al acestora (care cred fara a cerceta) este
suprimarea memoriei celuilalt (goi-ul). Prin omisiune a adevarului de toti
stiut si prin fabricare de neadevaruri - ca aici.
Ce ocazie mai fericita pentru un veninos ca Dinu
Zamfirescu de a-si exercita puterea (sic) prin cenzurarea celor care nu-i
împartasesc optiunile (resic), la urma urmei, prin rescriere a istoriei, visul
oricarui cacanar slugoi, fie el Roller, fie Tismaneanu, fie Marius Oprea
(Comisia încredintata lui de Tariceanu, avindu-l ideolog-sef pe securistul
sionist “Radu Ioanid” a fost neutralizata de Basescu prin Tismaneanu, însa
“programul” era identic: fara perioada iunie 1940 - 1946 - ca sa nu-i supere pe
americanii de la Tel Aviv). Imi arde si el o copita, scriind:
“As sublinia aportul deosebit al Ligii pentru Apararea Drepturilor
Omului în România si a lui Mihnea Berindei care crede ca a fost printre primii
care a relevat în Occident acest fenomen. Pe urma bineînteles abuzul (…) a fost
reflectat si în emisiunile posturilor de radio Europa libera si BBC”.
“Pe urma” au fost hoitarii, profitorii, “primii”,
falsificatorii memoriei - ca el, ca Vianu, ca Andreescu.
Asadar, iata cum stam: “Primul care a demascat psihiatria
politica în România a fost - fara falsa modestie - I. Vianu (dar al doilea?);
“printre primii care au relevat în Occident acest fenomen” a fost, cine altul
daca nu Berindei!?
Inmer-istii refuza sa pomeneasca numele lui Virgil Tanase
“corespondentul” meu telefonic si semnatarul primului text care relevase
fenomenul (în Les Nouvelles Littéraires). Nu sunt consemnate nici numele
Monicai Lovinescu si al lui Virgil Ierunca, în casa carora se afla instalat
Comitetul pentru apararea drepturilor omului si unde s-a înregistrat
convorbirea noastra - pentru a fi difuzata în aceeasi zi dupa doua ore, la
Europa Libera (26 febru-arie 1977). Pentru INMER-ul falsificator al adevarului
nu au existat nici Maria Bratianu, nici Marie-France Ionesco, nici Tepeneag,
nici Anne Planche, nici Alain Paruit, nici Matei Cazacu, nici Trifon, nici
Doicescu, nici…
Si, desigur, nici macar din greseala nu a fost pomenit
numele odiosului “antisemit basarabean”: Paul Goma…