Vineri, 4 iulie 2008
Cine sunt ierarhii eretici din Romania anului 2008?
Publicat in: Biserica după Teoctist , Special . de Andrei Bădin
Un punct de vedere cu care sunt de acord in
cea mai mare parte. Subiectul: ofensiva grupului Mitropolitul Anania fata de
Mitropolitul Nicolae Corneanu care a avut un gest de prietenie fata de fratii
greco-catolici. Cititi in continuare:
Cateva zile ne mai despart de sedinta Sfantului Sinod al
Bisericii Ortodoxe Romane, care, candva, in 8 sau in 9 iulie, va ajunge la
punctul 17 al ordinei de zi si va lua in discutie "Cazul Corneanu".
Este vorba despre deja mult prea celebra impartasanie la greco-catolici a
mitropolitului Banatului, Nicolae Corneanu. S-a cerut indepartarea sa din
biserica, pornindu-se de la acest gest, in baza unui canon vechi de o mie de
ani, care cere caterisirea celui care primeste "botez sau jertfa
eretice". Dar cine sunt ereticii cu care s-a impartasit Inalt Prea Sfintia
Sa Nicolae? Iar daca ei nu accepta adjectivul acesta si, mai mult, demonteaza
constructia B.O.R., mai avem un "caz Corneanu"? Sau a venit timpul sa
ne apucam de "cazul Bartolomeu" sau, si mai grav, de "cazul
B.O.R."?
Inaltii
Inainte de a porni la "vanatoarea de eretici",
sa reamintim fapte si sa vedem care e pulsul "locului crimei", acum,
la final de iunie A.D. 2008. La o ceremonie greco-catolica la care au
participat si Excelenta Sa, Monseniorul Francisco Javier Lozano, Nuntiul Papal
in Romania, precum si Prea Sfintitii Martin Roos al Timisoarei si Alexandru
Mesian al Lugojului, Inalt Prea Sfintia Sa Nicolae al Banatului s-a impartasit
laolalta cu cei de fata. Acest lucru a generat scrierea a numeroase articole in
presa, pro si contra gestului sau, dar si o serie de reactii ale unor ierarhi
si preoti ai B.O.R., dintre care unele intr-un limbaj suburban. Cel care a acuzat
pornind de la baze canonice a fost Inalt Prea Sfintia Sa Bartolomeu Anania,
care a cerut caterisirea mitropolitului Nicolae. Ca argument a fost adus
Canonul Apostolic 46 care spune : "Episcopul sau preotul, ereticesc botez
primind, sau jertfa, a se caterisi poruncim".
Ceata in Cluj
In incercarea de a afla de la sursa care a adus intre noi acest canon cine sunt ereticii in legatura cu existenta carora am fost preveniti, l-am contactat telefonic pe Inalt Prea Sfintia Sa Bartolomeu care, desi i s-a solicitat sa vorbeasca despre acest canon, a spus ca nu doreste sa spuna nimic despre Inalt Prea Sfintia Sa Nicolae si ca toate cele necesare vor fi discutate in sedinta Sfantului Sinod. A adaugat ca a folosit o "remarca malitioasa" atunci cand a spus despre I.P.S.S. Nicolae ca "a ajuns sa creada ca Euharistia este egala, primavara, cu borsul de urzici". I.P.S.S. nu a acceptat sa ofere aceasta lamurire pentru ziarul nostru nici telefonic, nici cand am mers la Manastirea Nicula special pentru a il intalni. Cu toate acestea, ultima replica pe care mi-a oferit-o, exasperat, a fost : "Nu stiu canoanele!". Cred, totusi, ca era doar o incercare de a scapa de un jurnalist insistent.
Stie Patriarhia ceva ce I.P.S.S. Bartolomeu nu stie?
N-am aflat cine sunt ereticii cu care s-a impartasit I.P.S.S. Nicolae de la cel care daduse semn ca stie acest lucru, initial, adica de la I.P.S.S. Bartolomeu, asa ca am cautat intr-o serie de molitfelnice editate in ani diferiti de B.O.R. Intr-unul din 1937 am gasit "Randuiala primirii la credinta ortodoxa a schismaticilor romano-catolici". Am gasit, in anumite documente, si precizarea ca "In diverse molitfelnice anterioare, catolicii erau numiti – asa cum si toti sfintii ii numesc – eretici, nu schismatici". Intr-adevar, in Evhologiu (Molitfelnicul) din 1926 sunt cuprinse si urmatoarele slujbe : randuiala primirii ereticilor (se refera doar la calvinisti si luterani) si randuiala primirii papistasilor (deci, numai romano-catolicii). Am depistat ereticii. Cel putin pentru o perioada care, probabil, acopera, cu bunavointa, timpul dintre 1054 si 1937. Spun "cu bunavointa", pentru ca, iata, deja folosim cuvantul "eretic" pentru cateva culte care, evident, in 1054 nu existau. Bulibaseala incepe, dar macar am o idee despre cine ar putea fi vorba in textul canonului reactivat. Dar... o bulibaseala care se respecta trebuie sa introduca date noi in ecuatie, iar B.O.R.-ul doreste sa fie perceputa drept o institutie onorabila. Deci... Daca in Molitfelnicul editat de Editura Institutului Biblic (adica, a Patriarhiei romane) in anul 1971, pe penultima pagina este o insemnare despre tiparire si se dau date si despre slujba pentru eretici, brusc (brusc, la o istorie de o mie de ani), in editiile molitfelnicelor din, spre exemplu, 1986, 1998 si 2002, nu mai exista niciun fel de referire la slujbe pentru primirea schismaticilor de niciun fel. Nu mai exista nici macar nota speciala de pe penultima pagina, ca la molitfelnicul din 1971. Sa fi ajuns, oare, Patriarhia la concluzia ca reformatii, catolicii, luteranii si multi altii nu mai sunt "asa eretici"? Oricum, o "omitere" pe mai multi ani trebuie ca e rezultatul unei interpretari noi, la nivelul Patriarhiei, a canonului cu ereticii si nu numai. Si ca aceasta interpretare nu este una intamplatoare, punctiforma, o greseala a unei editii mai putin reusite de molitfelnic. Sa fi ignorat onorabila institutie a Patriarhiei sa anunte, vreme de atatea decenii, "updatarea" conceptiilor B.O.R. ierarhilor din Ardeal, facandu-i, iata, pe acestia, sa aiba dreptate cand declara, chiar si ca artificiu de stil, ca nu cunosc canoanele?
Fariseism made in Banat?
Patriarhia nu pare sa mai vada eretici pe undeva dar, in trei saptamani, nici nu l-a contrazis pe I.P.S.S. Bartolomeu, cand cere caterisirea I.P.S.S. Nicolae, pe motiv ca s-ar fi impartasit cu "niste eretici", desi ridica, gratios, doua degete si ofera comunicate, atat pentru fapta mitropolitului Nicolae, cat si atunci cand este criticata dur de ziaristi sau cand timisorenii vor sa iasa in strada pentru a-si arata sustinerea fata de mitropolitul lor. Aceasta este situatia in macrocosmosul B.O.R. dar, ca intr-o celula meristematica, informatia intregului se repeta si in entitatea mica, aceea a Mitropoliei Banatului. Daca timisorenii, atat ca simpli purtatori de lumanari, cat si ca inzestrati cu diplome grele, iau apararea mitropolitului Nicolae, ierarhii zonei (mult mai degraba decat preotii simpli) au mirosit ca este vorba de mariri si caderi, de scaune de impartit, de platit conturi, de fofilat si destabilizat.
Daca
de o vreme episcopul Lucian al Caransebesului organizeaza asiduu actiuni
grandioase, la care invita maldar de ierarhi ce trebuie mangaiati pentru cand
va fi sa fie sa se aleaga un nou mitropolit al Banatului, situatia actuala il
face sa vorbeasca deschis, apropiatilor sai, de posibilitatea
"ungerii" sale ca mitropolit. Parintele Casian Ruset, diaconul
episcopului, avea telefonul inchis, duminica dupa-masa, cand am incercat sa-l
contactam pentru a solicita o replica pe aceasta tema.
In zona episcopului Timotei, de Arad, discutiile pentru
retrocedarea bisericilor detinute de drept si castigate in instanta de
greco-catolici au ajuns, in ultimele zile, la cote nebanuite de abordare
tateasca, din partea consilierilor episcopali, care, desigur, simt si ei pulsul
ierarhului lor.
In ceea ce il priveste pe episcopul Daniil, de Varset, care, in aprilie, (impreuna cu colegul Lucian al Caransebesului), a primit un perdaf de la I.P.S.S. Nicolae pentru felul precar in care isi pastoreste eparhia, acesta a gasit o formula copiata dupa oracolul din Delphi de a isi arata parerea despre "cazul Corneanu" : el a trimis o "scrisoare de sustinere" care, extrem de usor, poate fi argumentata ca fiind "scrisoare de avertizare si vot de blam" fata de I.P.S.S. Nicolae. Interesant este ca aceasta scrisoare nu a fost trimisa nici Sfantului Sinod, nici Prea Fericitului Daniel, ci chiar mitropolitului Nicolae, care se bucura de destui apropiati de nadejde, astfel incat putem lectura acum, impreuna, cateva randuri... "de sustinere" : "(...) In mod sigur, acest gest este si va ramane un act istoric, care, din perspectiva viitorului ecumenic si a implinirii in cele din urma a rugaciunii Mantuitorului «ca toti sa fie una» va fi socotit unul profetic. Privit in lumina acriviei ortodoxe insa, intr-adevar, poate fi socotit unul discutabil si amendabil. Dar, precum carturarii farisei din sinedriul audierii sfantului apostol Pavel ne-am putea intreba si noi : «daca i-a vorbit un duh sau un inger?»". Probabil, si in cazul ierarhilor din B.O.R., orgoliile ranite se platesc. Cu sange. Uneori, de boz – vechea cerneala.
"Nu suntem eretici!"
Ierarhii isi argumenteaza afirmatiaAsa ca, daca din actiunile B.O.R. nu este foarte clar daca, la impartasania cu pricina, ierarhii care au participat, alaturi de I.P.S.S. Nicolae, sunt considerati eretici sau nu, dar declaratia intaistatatorului ortodox al Clujului ii arata cu degetul, am cautat sa vad cum se percepe erezia din partea cealalta, a celor care, eretici fiind, in acceptia ierarhului de la Cluj, l-au "maculat" pe mitropolitul Nicolae. Si pentru ca "erezia" nu este o floare oferita de I.P.S.S. doar romano-catolicilor si greco-catolicilor, ci, dupa canonul invocat, vizeaza si alte culte din Romania, am invitat la o discutie despre "ierarhii eretici ai anului 2008" si despre eretism, azi, toti capii de biserici din aceasta tara, precum si pe ierarhii ne-ortodocsi ai locurilor unde s-au intamplat "erezii", adica Timisoara si Oradea (si episcopul ortodox Sofronie din Oradea se bucura de aceeasi atentie din partea I.P.S.S. Bartolomeu).
Pe Prea Sfintitii Virgil Bercea si Alexandru Mesian, episcopi greco-catolici de Oradea si, respectiv, de Lugoj, i-am intalnit la Timisoara, la o actiune prilejuita de prezentarea editiei monumentale a Bibliei Vulgata de la Blaj, 1760 - 1761. Iata si fragmente din discutia noastra.
Va invit la o discutie despre ce inseamna eretismul, in 2008.
Virgil Bercea: In 2008, mai ales intre Bisericile Ortodoxa si Catolica, este greu sa se mai vorbeasca despre eretism. Pentru ca, in 1964, Patriarhul Atenagoras, impreuna cu Papa Paul al VI-lea, au ridicat anatemele care au fost depuse in anul 1054. Nu mai putem sa vorbim despre acest termen si cred ca trebuie sa depasim aceasta faza cu multa seninatate. Biserica Ortodoxa face parte din comisia internationala de dialog teologic, deja de foarte mult timp, si de acolo, de la inceputuri, s-au definit aceste idei si concepte, in cadrul comisiei. Ca pot sa intervina neintelegeri, asta e o alta treaba. Se foloseste sintagma de biserici surori. Pe care, mai ales la tara, am trait-o, inainte de 1948, cand in satele greco-catolice si ortodoxe mixte cand lipsea preotul ortodox, toti mergeau la greco-catolici, cand lipsea preotul greco-catolic, toti mergeau la ortodocsi, fara absolut nicio rezerva.
Prea Sfintit Parinte Mesian, ati putea sa ne spuneti, in viziunea dumneavoastra, care este diferenta intre ereticii de acum o mie de ani si cei care ar fi acum, eventual, considerati eretici? Cui putem da acest cuvant?
Alexandru Mesian: E vorba de erezie sau falsa credinta, si de schisma sau de neintelegeri care sunt intre confesiuni. Insa, pe parcursul anilor, si cum a spus Prea Sfintitul Virgil Bercea, aceasta comisie deja a pus la punct unele diferente care se zicea inainte ca sunt erezii. Insa la noi in tara problema, la ora actuala, nu se pune ca sunt eretici, ca Biserica Unita este eretica, ca Biserica Ortodoxa este eretica, nici vorba. Noi toti avem un singur Dumnezeu. Si ortodocsii recunosc cele sapte sacramente din biserica catolica, iar catolicii recunosc cele sapte sacramente din biserica ortodoxa. Cine vine si spune ca e eretism si schismatici si vine iar cu slogane care erau inainte, de sute de ani, inseamna ca nu a facut absolut niciun pas din punct de vedere al drumului spre unitate. Regretabil este ca sunt chiar unii ierarhi sau unii oameni care nu cunosc problemele si se declara imediat ca ei sunt atotstiutori si ei vin sa invete pe altii. De fapt, orb pe orb il duce spre lunecare.
Prea
sfintit parinte Mesian, avem o voce cunoscuta, o voce grea in Sinodul B.O.R. si
anume aceea a Inalt Prea Sfintitului Mitropolit Bartolomeu Anania, care, in
baza canonului Apostolic 46, cere caterisirea mitropolitului Nicolae. Va
amintesc un citat din Shakespeare : "Si Brutus este un barbat
cinstit". Sa vedem aici cine sunt ereticii. Ajutati-ne sa ii identificam.
Ati fost acolo, la impartasanie. Numiti-i pe ereticii din acea biserica.
A.M.: Eu nu numesc eretici, dar vreau sa zic ca se fac
niste afirmatii cu rautate. "Botez si jertfa eretice" – va dati seama
ca asa ceva nu exista cand e vorba de doua biserici, adica ortodoxa si
catolica, unde botezul este identic. A veni si a spune ca sunt eretici cei care
se boteaza la o alta biserica decat strict la cea ortodoxa la ora actuala, nu
se mai pune problema.
Avem
un canon, dar nu am identificat ereticii. Daca acest canon va fi invocat pentru
punctul 17 de la intalnirea de la Bucuresti a Sfantului Sinod, ce credeti ca se
va intampla cu ortodocsii care, in strainatate, folosesc bisericile catolice si
protestante?
V.B.: - Repet, aceste canoane au fost scrise in contextul
primului mileniu, cand biserica era una, chiar daca era de expresie bizantina
in Orient si de expresie latina in Occident. Si nu se referea la eretici, nici
latini, nici bizantini. Trebuie foarte bine determinat acest lucru. Apoi repet
: anatemele s-au ridicat.
Ca in banc : si ursul stie?
V.B.: Toti stiu! Absolut toti stim! Eu sper ca dincolo de toate aceste tensiuni care s-au creat, sa prevaleze intelepciunea, harul Duhului Sfant. Suntem frati. Suntem frati de acelasi sange. Trebuie sa prevaleze intre noi nu canoanele, care sunt de ordin bisericesc, eclesiastic, ci ceea ce este de ordin divin, porunca Mantuitorului. "Porunca noua va dau voua sa va iubiti". Si aceasta se refera inclusiv la cei care folosesc bisericile in Occident, sau la noi, pentru ca si aici celebram, ortodocsii si greco-catolicii, in aceeasi biserica, in zona Oradiei.
A.M.:
Referitor la ce gandeste Brutus, este mare diferenta deoarece exista cu totul
alta mentalitate in alta parte a Romaniei. Si cu totul altceva este in Banat,
unde exista deja un drum deja batatorit, spre unitate. Acest personaj la care
va referiti [IPS Bartolomeu - n.n.]... Ei n-au facut nimic! Ce drum au
stabilit? Unde este drumul lor spre unitate? Unde este drumul lor spre
dragostea frateasca? Spre dragostea crestineasca? Nu numai intre o anumita
categorie, ci fata de toti oamenii, si fata de toate confesiunile, si fata de
toate etniile. Ei n-au cladit nimic. Ei se gasesc in urma cu secole fata de
pozitia in care se gaseste la ora actuala Banatul, si daca la ora actuala
Banatul are acest model si un soare care lumineaza in toata tara si in toata
lumea, acest lucru n-ar trebui sa tulbure pe cei care sunt in intunecime, ci ar
trebui sa se lumineze si ei. Euharistia este ceva care ne uneste. Nu e ceva
care ne separa. Cine loveste in personalitatea Inalt Prea Sfintiei Sale
[Nicolae - n.n.], nu loveste in persoana sa, ci loveste in Hristos
euharisticul.
"Iubiti-va unii pe
altii!"
Este indemnul reamintit de ierarhi
Am
intrebat si alti ierarhi din Romania ce cred despre erezie, ca termen al
zilelor noastre.
Inalt Prea Sfintia Sa Ioan Robu, arhiepiscop si mitropolit
romano-catolic de Bucuresti si presedinte al Conferintei Episcopale Catolice
din Romania, declara :"Intrebarea, daca am inteles bine, ar fi in legatura
cu folosirea termenului de eretic, in zilele noastre, intre noi si ortodocsi.
Nu ascund ca ma mira putin intrebarea. Totusi, am sa fac referinta la doua
realitati care ar trebui sa descurajeze pe oricine sa foloseasca termenul de
eretici, indicandu-i pe ortodocsi sau pe catolici, si anume: 1. A fost retrasa
anatema din 1054 dintre catolici si ortodocsi. 2. In cadrul dialogului dintre
ortodocsi si catolici s-a ajuns la recunoasterea reciproca a Tainelor, a celor
sapte sacramente. Suntem Biserici surori".
Episcopul reformat Tőkés László a primit la Bruxelles
invitatia de a participa la discutia despre eretici si mi-a sugerat publicarea
unui fragment din "Comunicatul fratesc", oferit acum cateva zile
Parlamentului European : "Clericii ortodocsi au calificat acest eveniment
deosebit (impartasirea la greco-catolici a mitropolitului Nicolae – n.r.) ca
«erezie pro-papala», ca «fiind impotriva Canoanelor», si cer masuri severe din
partea Sinodului Bisericii Ortodoxe Romane, respectiv sanctionarea exemplara a
arhiepiscopului Nicolae Corneanu. (...) In Anul European al Dialogului dintre
Culturi consideram de importanta europeana deosebita unitatea in Christos ce se
manifesta in varietatea confesionala. Punem marturie prin versetul Intaietatea
dragostei din Evanghelie, astfel : «Si chiar daca as avea darul prorociei si as
cunoaste toate tainele si toata stiinta, chiar daca as avea toata credinta
incat sa mut si muntii, si n-as avea dragoste, nu sunt nimic». (1 Cor. 13,2) –
Bruxelles, 25 iunie 2008, Tőkés László, episcop, deputat in Parlamentul
European, Csűry István, episcop in exercitiu al Eparhiei Reformate de pe langa
Piatra Craiului, Nicolae Anusca, prim-consilier al Arhiepiscopiei
Greco-Catolice din Romania, Máthé Dénes, prim-curator al Bisericii Unitariene
din Transilvania, Kovács Gyula, vicepresedintele Comunitatii Baptiste din
Romania".
Prea Sfintitul Mihai Fratila, episcop greco-catolic,
auxiliar al Arhiepiscopiei de Alba-Iulia si Fagaras, cu sediul in Capitala, a
oferit un raspuns mai lung, care se afla publicat si pe http://www.bru.ro/, din
care aducem aici urmatorul fragment : "Sfintele Taine sunt reciproc
recunoscute, iar aici se poate evoca si traditia romaneasca transilvana a
familiilor mixte, unde fetele aveau confesiunea mamei, iar baietii, pe cea a
tatei. Fiecare frecventa biserica unde fusese botezat fara sa-si permita sa
judece sau sa acuze pozitia celuilalt. In plus, sa nu uitam ca preotii
greco-catolici, trecuti cu forta la ortodoxie, in toamna lui 1948, au celebrat
in continuare la ortodocsi pe acelasi principiu ca Sfintele Taine erau
recunoscute de Biserica ortodoxa".
Episcopul romano-catolic Martin Roos, care face parte dintre ierarhii care si-au explimat deja, in mai multe randuri, sustinerea fata de I.P.S.S. Nicolae, raspunde : "Eforturile depuse in ultimele decenii in vederea apropierii intre crestinii apartinatori diferitelor culte sunt realitati care nu pot fi contestate. In acest context, atitudinea mitropolitului Corneanu este una cu totul deosebita si exemplara. Din pacate, au existat reactii foarte dure la gestul mitropolitului Corneanu. S-au invocat canoane de peste un mileniu pentru a condamna un ierarh, care astazi incearca sa valorifice porunca «Iubiti-Va unii pe altii!». Tot in sensul acestor canoane s-a folosit un limbaj pe care multi dintre noi l-am considerat deja depasit. S-a revenit la notiunea de «eretic» in cadrul marii familii crestine, de care apartin totusi nu numai ortodocsii, dar si catolicii, care nu sunt chiar o minoritate la nivel mondial. Fata de toate acestea, ma straduiesc sa cred ca astfel de declaratii nu reprezinta B.O.R. in ansamblul ei, dar indica spre anumite probleme cu care ne confruntam si pe care e bine sa le analizam cu foarte mare atentie. Pe langa toate acestea, amplificarea voita si exagerata a acestui caz vine sa creeze unele tensiuni care nu sunt folositoare nimanui. Declaratia I.P.S.S. Bartolomeu nu dorim sa o asezam la capataiul relatiilor dintre B.O.R. si Biserica Romano-Catolica. Cum am afirmat deja, astfel de declaratii nu-si au locul in dialogul inter-crestin. Chiar daca par jignitoare, ele sunt depasite. Pot fi periculoase intr-o oarecare masura, dar in acelasi timp ne pot determina sa fim mai puternici in marturisirea noastra, care marturisire se alimenteaza din aceeasi porunca fundamentala : «Iubiti-Va unii pe altii!». Si in acest sens, faptul ca atat de multi privim cu solidaritate spre mitropolitul Corneanu si cu toata sinceritatea ii suntem alaturi in aceste momente, arata fata de judecatorii mitropolitului Corneanu ca noi ne aflam pe un alt drum si traim o alta realitate, unde ne putem regasi cu totii, unde ne putem respecta reciproc traditiile, drepturile, trecutul, si indraznim sa contribuim impreuna la consolidarea viitorului comun".
Episcopul Bisericii Evanghelice de Confesiune Augustana din Romania, Christoph Michael Klein, vicepresedinte al Asociatiei Ecumenice a Bisericilor din Romania, se afla, pe o perioada mai lunga, la intalnirea Federatiei Mondiale Luterane, desfasurata in Arusha, Tanzania. Miile de kilometri pana in tara nefiind un impediment in comunicare, episcopul Klein declara : "Cunosc problema si sunt alaturi e mitropolitul Nicolae. Sunt impotriva acestui «proces» care urmeaza sa aiba loc la Bucuresti, care il vizeaza pe Inalt Prea Sfintitul Nicolae. Sper din toata inima ca se va rezolva favorabil! A facut un gest ecumenic, iar cei prezenti acolo nu se pot considera eretici. In acest an 2008 nu se mai poate vorbi despre erezie, in acest context!".
Capii bisericilor istorice ne-ortodoxe din Romania si ierarhi ai acestor biserici spun, folosind aceeasi tonalitate echilibrata, ca mitropolitul Nicolae nu poate fi judecat de "impartasanie cu ereticii", pentru ca atat ei, cat si credinciosii pe care ii arhipastoresc, refuza sa se considere si sa fie considerati eretici. Invit acum Sfantul Sinod sa taie livra de carne, fie si din inima, insa cu grija: sa nu verse nici un strop din sangele nevinovat! Iar daca pot sa il condamne pe Inalt Prea Sfintia Sa Nicolae fara sa ii considere pe toti cei din susul paginii, si pe milioanele de credinciosi din spatele lor, eretici, va fi o maiestrie pe care suntem interesati sa o consemnam!
Ramona BALUTESCU
Sursa: timpolis
3 Responses to Cine sunt ierarhii eretici din Romania anului 2008?
Romanul vineri, 04 iulie, 2008
Domnule Andrei Badin,
In cazul asta lucrurile cred ca sunt simple:
Corneanu a recunoscut ca a fost colaborator al securitatii deci trebuia sa se retraga la manastire nu sa mai faca valva si pe revolutionarul in Biserica, de orice fel. NU zic ca alti ierarhi n-ar fi fost colaboratori, nu iau apararea nimanui.Doar ca a recunoaste nu cred ca scimba mare lucru acum la niste oameni la varsta lor. Ca recunoaste sau nu, tot vinovat e. Dar Corneanu nu a mers la manastire ci a ales sa faca politica altora. Ca e a altora, dar totpolitica e chiar daca e bine disimulata. Se vede ca a creat scandal si ma mult ca sigur ca nu o face dezinteresat.
Asadar
ce mi-s aia care nu recunosc ca au colaborat cu secu si cemi-e Corneanu care
face jocuri ascunse, altele decat alea care nu va plac sau nu ne plac noua.
Daca era sincer si cinstit se retragea la manastire nu se apuca de politica si
zazanie.
Mai lasati-l nu-l mai laudati ca nu merita. E la fel de patat si bagat in politica ca si ceilalti. In cel mai bun caz pentru el, e doar senilsi manipulat de anumite jocuri poliice. Haideti sa fim seriosi.Locul unui preot care se mai vrea si mare crestin nu e pe prima pagina a ziarelor de scandal. Daca a ajuns acolo si nu ia atitudine impotriva celor care ii folosesc numele pentru asta, atunci e si el tot un pion, chiar daca e in jocul unora care plac altora si suna mai "la moda".
Turnatorul tot turnator ramane, de recunoaste au ba. Caracterul o fi mai putin murdar, nu stiu. Cert e ca tot in mlastina politica se scalda. Si e greu de crezut ca aici nu lcreaza anumite interese care sa loveasca 2 puncte dintr-o lovitura:
- il pun pe corneanu in cearta cu o multi ortodocsi
- ii pun pe ceilalti in postura negativa.
Din
pacate adevarul e undeva la mijloc, chiar daca dumneata domnule Badin, e
limpede ca ai anumite interese sa cauti de zor sa inclini balanta doar intr-o
parte, limpede de vazut care dupa inversunarea cu care revii maniacal-obsesiv
asupra acestui subiect.
Ca doar patronii dumitale in jurnalistica, au si ei niste interese pe care
trebuie sa le sustii. Altfel ajungi muritor de foame ori cel putin cine te-ar
mai trimite peste tot prin Diaspora, pe banii cui ai mai calatori dumneata asa
cum calatoreai inca de pe vremea PDSR...
Andrei Bădin vineri, 04 iulie, 2008
@romanul:
-din punctul meu de vedere si nicolae si anania sunt la fel de vinovati pentru
colaborarea lor cu securitatea. in acest conflict consider insa ca nicolae nu a
gresit, ci anania. iar anania nu a recunoscut niciodata colaborarea cu
securitatea cu toate ca in mod evident a fost cel putin ofiter.
- cat priveste calatoriile mele in strainatate vreti sa va dau deconturile? spre dezolarea dvs in timpul pdsr nu am iesit decat doua ori in tara: la o bursa in danemarca oferita prin revista dorul si invitat la nunta principisei margareta ca jurnalist. va intereseaza si cine mi-a platit biletul de avion? bateti campii incercand in mod fals sa-mi gasiti-vezi Doamne- vreun cusur. Mai cautati. Dar chinuiti-va si gasiti suspiciuni serioase nu impresii dupa o bere. Nu de alta dar credeam ca sunteti om serios.
FuckYouTovarasi.blogspot.com vineri, 04 iulie, 2008
ROMANIA DE 5 STELE
Pentru ca m-am saturat sa aud ca bulgarii au carnatii mai lungi si castravetii mai vanjosi decat ai romanilor, pentru ca m-am saturat sa aud ca palmierii din Thailanda sunt mai mijto decat ai nostri din Mamaia, pentru ca m-am saturat sa aud ca hamburgerii cu ceapa sunt mai buni decat parjoalele cu usturoi, pentru ca nu vreau sa cred ca ospatarii romani sunt mai nesimtiti decat cei italieni, m-am gandit sa lansez campania ROMANIA DE 5 STELE.
Nu
este un concurs, ci doar o cursa cu noi insine. Provoc autorii de bloguri cat
si cititorii acestora sa descrie intr-unul sau mai multe articole unde s-au
simtit ei cel mai bine in vacantele si excursiile sau calatoriile de afaceri
din Romania (ar fi OK si poze), descriind cu exactitate cum a fost la
restaurantul sau hotelul care i-a impresionat.
Dar, puteti scrie si despre vacantele ratate din cauza marlaniilor din turismul
romanesc. Pentru ca ne-au coplesit ! Sau sunt doar legende ?!?
Nu
trebuie sa fie o opera literara, ci doar un text coerent care sa te lamureasca
daca a fost bine/rau acolo unde autorul spune ca a fost. Nu conteaza care este
obiectul descrierii tale – poate fi o terasa modesta cu un fel de mancare
nemaipomenit , un fast-food curat, o pensiune ospitaliera sau un hotel de
naishpe stele cu servicii catastrofale.
Primele 50 (cincizeci) astfel de articole vor fi daruite de catre mine cu cate
o caseta ce va contine 2 sticle cu vin vechi Gold Collection de la podgoria mea
preferata de la Pietroasele (valoarea casetei este 20 euro). Pentru a participa
la campania ROMANIA DE 5 STELE trebuie doar sa postati articolul pe unu din
blogurile romanesti, sa specificati cine este initiatorul campaniei si sa imi
trimiteti un link unde pot citi textul vostru pe care il voi prelua si il voi
posta si pe blogul meu cu mentionarea autorului.
VACANTA PLACUTA IN ROMANIA DE 5 STELE !
PS – imi cer scuze, nu ma pricep cum se da leapsa si de aceea va rog sa faceti voi asta pentru ca sunteti mai priceputi in ale blogarelii, eu sunt mai priceput in ale vinurilor vechi de Pietroasele ;)
- si mai promit ca voi pune la cale si un uikend beton cu prietenii mei blogerii intr-un loc ospitalier tare !!! (ma gandeam ca in toamna cand s-o face mustul si pastrama …)
Corneliu Apostol sîmbătă, 05 iulie, 2008
nu ma consider un (crestin)
ortodox habotnic
si nici nu cred ca deturnarea discutiei cu securisti sau legionari sau cu
altele e esenta, e doar o deturnare a atentiei.
ortodocsii au niste obiceiuri. nu iti plac, nu crezi in ele, e o lume libera,
nu mai esti ars pe rug, te duci la alt partid.
Ah, dar daca vrei salariul de mitrop[olit, cadourile de mitropolit, onorurile
de mitropolit si alte inca,
eventual pana afli cine da mai mult!
Deci inca odata , schisme si separari au tot fost, care e problema, sau ce e
"vrea sa reformeze partidul din interior"
a la Goma sau Gorbaciov,
exista niste obiceiuri, nu esti rabin si porti cruce nu esti mitropolit si
porti steua lui david .