Ziua Logo

Nr. 4295 de luni, 28 iulie 2008 

http://ziua.net/pics/2008/07/28/1217181191.jpg

Informatorii serviciilor secrete

ZIUA va prezinta manualul dupa care sunt recrutate sursele ofiterilor de informatii * Documentul a fost conceput de Directia Generala de Informatii a Apararii, dar metodele sunt similare si in cazul celorlalte servicii secrete din Romania

Ziarul Ziua a intrat in posesia unui document elaborat de Directia Generala de Informatii a Apararii care contine date despre metodele de racolare si folosire a informatiilor furnizate de diverse persoane care colaboreaza cu ofiterii DGIA. Chiar daca documentul aflat in posesia noastra abordeaza cu precadere tehnicile de racolare si folosire a surselor din afara granitelor Romaniei, potrivit unor experti consultati de ZIUA, metodele sunt valabile si pentru activitatea intreprinsa de serviciile secrete romanesti in Romania.

Potrivit acestui "manual" al tehnicilor de racolare, sursele ofiterilor de informatii sunt impartite pe trei niveluri de importanta, in functie de modul cum are loc contactul dintre sursa si ofiterul de informatii. Va prezentam in continuare extrase din acest document senzational care dezvaluie metodele de racolare folosite de ofiterii serviciului secret al Ministerului Apararii. Nu se fac referiri foarte precise cu privire la racolarea unor surse sub amenintarea santajului, ci se mentioneaza in mod explicit faptul ca agentii si colaboratorii DGIA pot fi recompensati material si vor fi protejati si sprijiniti de DGIA pentru a-si mentine pozitiile in firmele si institutiile unde isi desfasoara oficial activitatea. Documentul dezvaluie faptul ca ofiterii de informatii se folosesc de anumite persoane pentru a-i stoarce de informatii fara ca acestia sa isi dea seama. Contactele intre ofiterii DGIA si informatori au loc atat in spatii publice, dar si in locatii speciale, in functie de nivelul in care se incadreaza informatorul si de importanta acestuia.

Surse de nivel 1 - contacte singulare

Contactele singulare sunt surse de informatii care sunt necesare o singura data. In functie de interesele DGIA, reprezentantii acestui serviciu vor face tot posibilul pentru a intra in contact cu orice persoana care ar putea furniza informatii despre o anumita persoana sau eveniment care prezinta interes pentru serviciul secret al armatei. In afara de informatiile obtinute de la un contact singular, ofiterii DGIA trebuie sa faca eforturi pentru a obtine cat mai multe date despre contact. "Numele complet, ocupatia, adresa si alte date de acest tip sunt cruciale pentru o analiza adecvata a informatiilor furnizate", se men­tioneaza in document. Daca un contact singular este intalnit pentru a doua oara si ofera informatii relevante, atunci poate fi tratat ca un DL (Developmental Lead)".

Surse de nivel 2 - contacte continue

In aceasta categorie intra persoanele intalnite de ofiterii DGIA cu scopul de a obtine informatii importante despre diverse evenimente. Intalnirile au loc in mod repetat. Aceasta categorie de informatori poate fi folosita fara a primi sarcini din partea ofiterului de informatii si uneori sursa nu stie cu ce serviciu secret colaboreaza.

Surse de nivel 3 - contacte formale

In aceasta categorie intra acele persoane care colaboreaza si ofera informatii ofiterilor DGIA din proprie initiativa. Aceste persoane cunosc faptul ca se intalnesc cu membri ai serviciilor informative ale armatei. Sursele de nivel 3 pot primi sarcini de a obtine informatii delicate. La fiecare intalnire, ofiterul de legatura executa un debriefing al surselor de nivel 3 pentru inregistrarea informatiilor obtinute in intervalul scurs de la ultima intalnire, dupa care traseaza sarcini informative pen­tru urmatoarea intalnire.

Desi intalnirile au un caracter deschis, ele se desfasoara intr-un cadru discret, pentru a proteja relatia dintre ofiter si sursa. Accesul la date concrete cu privire la desfasurarea intalnirii este restrictionat. Ofiterii DGIA adopta masuri speciale pentru a-si proteja relatiile cu sursele de nivel 3.

Agentii sunt cei mai importanti informatori

Potrivit specialistilor de intelligence, "orice persoana - amic, inamic sau neutra - poate fi o potentiala sursa umana". Ofiterul de informatii sau agentul utilizat pentru culegerea de informatii de la surse umane foloseste o multitudine de metode si procedee, pasive sau active, legale si ilegale, in scopul obtinerii de date si informatii care sa satisfaca nevoia de informatii a beneficiarului final al produsului de intelligence.

Informatorii sunt furnizori ocazionali de informatii a caror motivatie si calitate a informatiilor trebuie atent evaluate. Agentii sunt indivizi care accepta constient sa coopereze cu serviciul de informatii, furnizand informatii conform nevoilor acestora. Agentul primeste sarcini de la ofiterul de informatii cu care este in legatura si este recompensat pentru activitatea sa.

Din punctul de vedere al accesibilitatii la sursele de informatii, acestea se pot grupa in:

controlate - sunt surse carora li se poate da misiunea de catre o structura de informatii pentru a oferi raspunsuri la intrebarile sale. In aceasta categorie intra acele surse umane care colaboreaza constient cu serviciul de informatii, furnizand informatii valoroase contra unor recompense material-financiare sau din alte considerente

necontrolate - sunt surse care ofera informatii, dar nu sunt sub controlul structurii de informatii si nu li se pot da misiuni.

ocazionale - sunt surse temporare, care ofera informatii (uneori chiar pentru o singura data - "one time").

Informatiile din astfel de surse trebuie privite cu multa precautie, putand fi false, deformate sau transmise intentionat, cu scop de dezinformare sau inducere in eroare.

O sursa sau un contact HUMINT poate fi orice persoana de la care se obtine o informatie sau care sta la originea informatiei. Sursa sau contactul poseda informatia, de obicei auzita sau vazuta, din experienta proprie sau dintr-o alta sursa secundara. Potentiale surse sau contacte HUMINT includ personal militar sau civil neutru, prieten sau chiar inamic, persoane de orice ocupatie, etnie, religie, clasa economica, orientare politica si de orice varsta.

Dictionarul DGIA

DGIA foloseste o serie de termeni specifici pentru a desemna anumite actiuni sau persoane din sistem.

Exemple de surse si contacte sunt:

- agenti recrutati sub controlul unor ofiteri pregatiti in acest sens si care pot fi insarcinati sa culeaga anumite informatii; in general, sursele de acest tip cunosc serviciul secret pentru care lucreaza;

- informatori sau contacte, care ofera, de regula voluntar, informatii, din obligatie morala sau pentru o forma sau alta de remuneratie;

- oficiali/oameni de legatura neoficiali ai unor institutii si organizatii civile.

Din punctul de vedere al accesibilitatii la sursele de informatii, acestea se pot grupa in:

- controlate - sunt surse carora li se poate da misiunea de catre o structura de informatii pentru a oferi raspunsuri la intrebarile sale. In aceasta categorie intra acele surse umane care colaboreaza constient cu serviciul de informatii, furnizand informatii pretioase contra unor recompense material-financiare sau din alte considerente (agenti sau spioni).

- necontrolate - sunt surse care ofera informatii, dar nu sunt sub controlul DGIA si nu li se pot da misiuni.

- ocazionale - sunt surse temporare, care ofera informatii (uneori chiar pentru o singura data - "one time").

Pericolul surselor "Walk-in"

"Walk-in" este orice persoana, indiferent de locul unde isi desfasoara activitatea, care ofera, din proprie initiativa, informatii valoroase pentru DGIA. Sursa "walk-in" poate oferi informatii abordand orice ofiter de informatii. Reprezentantii DGIA trebuie sa aiba si sa aplice un program uniform pentru identificarea si protejarea surselor "walk-in".

Pentru evaluarea credibilitatii sursei "walk-in" se folosesc chestionare sistematice, tehnici de depistare a incercarilor de abatere in eroare si verificarea informatiilor oferite prin alte surse.

Developmental Lead este un individ identificat prin prisma statutului social si profesional, a profilului sursei sau alte tehnici care denota ca acesta are acces la informatii necesare DGIA. Un DL poate fi orice persoana pe care un ofiter de informatii doreste sa o intalneasca din nou. Desi nu orice DL devine o sursa de informatii, ofiterul DGIA trebuie sa trateze toate situatiile cu aceeasi atentie si sa respecte masurile de securitate.

Sursa DL este evaluata con­tinuu pentru a verifica pozitia si accesul sau la tipul de informatii necesare DGIA. Mai mult decat atat, ofiterul de legatura evalueaza continuu motivatia si caracteristicile sursei DL.

Pagina realizata de Doru DRAGOMIR 

 

Comentarii:

cornel.
2008-07-27 22:03:06

.

Frumos articol. Unde ne putem adresa pentru a deveni agenti? Poate fi un remediu impotriva plictiselii?

agamitzaro
2008-07-28 00:28:12

ooops

Dca tot manualul este asa,va dau cuvintul meu ca incep sa-mi schimb impresia despre serviciile secrete romane!!!!

dana
2008-07-28 00:55:46

nimic in neregula

in acel material. nu inteleg de ce i s-a spus manual de recrutare pt. ca nu descrieti modul concret in care sunt adusi acestia la stadiul de informatori. Sau ati putea sa vorbiti de modul in care ziaristii isi creaza informatori...dar nu o s-o faceti...si asta imi ridica unele suspiciuni...poate ca neregulile sunt la voi...sau poate ma insel

ionut ionescu
2008-07-28 06:51:03

facatura

Articolul le o facatura ieftina, bazata pe un material aparut in 2006, sub semnatura colonelului Paul Rosca, intr-o publicatie militara romaneasca. Accesati http://www.defense.ro/gmr/Arhiva_pdf/2006/Revista%206.pdf si veti afla mai multe despre cat de « transparent » se razboiesc informatiile militare cu toti dusmanii natiei.

ionion
2008-07-28 07:24:05

A fi sau a nu fi Doru Dragomir.

Iata intrebarea.

gili
2008-07-28 07:37:48

Maaaamaaaaa ca de sicrete ...

Mai papagalilor voi nu mai aveti cu ce umple jurnalul ?
Acuma ce-i drept , dobitoc si io ca mi-am pierdut vremea cetindu-l , n'asa ?

soferulamator
2008-07-28 08:32:31

serviciile de informatii si CNSAS

cine naiba mai accepta o colaborare cu aceste servicii de informatii cand peste un timp isi va gasi numele in listele CNSAS? cea mai mare prostie a fost cu acest CNSAS. de ce serviciile secrtee americaen FBI CIA sau cele engleze MI-5 sau Biroul 2 francez nu isi publica sursele ( vechi sau noi)in CNSAS? sau ceva similar? NICI VORBA. ele insa au interesul ca CNSAS sa existe sa poata cunoaste exact situatia informativa din tarile estice. si slabeasca puterea serviviilor de informatii din tarile estice. si se pare ca au reusit partial.

vbitere
2008-07-28 08:55:09

pai de asta se chema servicii secrete

Toate serviciile secrete au regulamente de ordine interioare, proceduri etc. Turnatorii trebuie sa castige si ei un ban. Cu ce au fost mai rai turnatorii lui Ceausescu de cat turnatorii lui Basescu???

sorge
2008-07-28 09:10:45

Nu se intelege la prima impresie;

nu este vorba de ce bani incaseaza colaboratorii ,ci de ce bani ridica ofiterii in contul colaboratorilor.
Care ,colaboratori exista sau nu ;sau mai vazut cazuri in toate timpurile si toate regimurile.