Blog Andrei Badin - 2007.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_nstiCftyip4/SJ-kF7B8SfI/AAAAAAAAJDU/S3fAoVUzkGc/s400/traian_basescu.jpgLuni, 11 augugst 2008

 

Telegrama lui Basescu pentru Ceausescu

Publicat in: Special . de Andrei Bădin

 

«Īn această noapte de la cumpăna anilor, cei 40 de navigatori de pe această plutitoare cetate de oţel construită īn Romānia īşi īndreaptă gīndurile spre ţară, spre conducătorul partidului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, spre toţi cei dragi de acasă. După datină, cei aflaţi īn cartul liber sīntem īn jurul pomului de iarnă, frumos īmpodobit, şi īnchinăm un pahar cu vin pentru succesele obţinute de poporul nostru īn anul care a trecut, pentru rezultatele pe care le-am īnregistrat şi noi, marinarii, şi care ne-au permis depăşirea planului la trafic cu 17 la sută, pentru succese şi mai mari īn 1986»“

(Scīnteia, nr. 13.487, vineri 3 ianuarie 1986, pagina 2).

Traian Basescu

Scīnteia, oficiosul PCR, publica la rubrica „1986 – an de noi victorii īn īnflorirea patriei, īn īnfăptuirea politicii partidului“, „An nou de muncă, pace şi īmpliniri de comuniste, romāneşti zidiri“, un „Mesaj din larg“: „Aflat īn portul Yemba din Arabia Saudită, unde abia sosise la īncărcare, echipajul petrolierului «Biruinţa», de 150.000 tdw, fruntaş pe flotă īn 1985, a transmis radiograma de mai sus, semnată de comandantul său Traian Băsescu. Dezvaluirea este facuta de Marius Oprea intr-un volum care va apare la editura Polirom. Extrase din volum sunt publicate de Observatorul Cultural.

 

Cititi in continuare detalii despre Milionarul regimului comunist dezvaluite de Marius Oprea:

 

Ascensiunea lui Traian Băsescu (III)

Fragmente din volumul īn pregătire la Editura Polirom


Īn episodul publicat săptămīna trecută, Marius Oprea a prezentat sumele pe care le cīştiga Traian Băsescu īn vremea regimului comunist. La CEC avea 1.000.000 de lei şi economisise 60.000 de dolari. Īn acest episod, istoricul Marius Oprea descrie activitatea de comandat de navă a lui Traian Băsescu din 1981 şi pīnă īn 1985.


Cīt cīştiga, de fapt, oficial, īntr-o lună, īntr-un an, ofiţerul, mai apoi comandantul şi, mai apoi, şeful de reprezentanţă comercială Băsescu? Un calcul nu este greu de făcut şi arată venituri legale de 1,3 milioane pentru perioada 1976-1989, bani proveniţi din surse legale de venit şs.n.ţ, adică salariul corespunzător funcţiilor deţinute. Astfel, īntre 1976 şi 1981, cīt a fost ofiţer maritim, gradele III, II şi I, pe nave de mare tonaj, la NAVROM Constanţa, a avut un salariul mediu lunar de aproximativ 3.500 de lei, ceea ce ar īnsemna că veniturile sale totale s-au ridicat, īn acei ani, la 210.000 de lei. Apoi, īn perioada 1981-1987, cīnd Traian Băsescu a fost căpitan de cursă lungă şi comandant de navă (pe „Argeş“, „Crişana“ şi „Biruinţa“), salariul său era de aproximativ de 6.000 de lei. Īn concluzie, cīştigurile sale īn aceşti şase ani au fost de aproximativ 432.000 de lei, la care se adaugă diurna, calculată la doi dolari pe zi, presupunīndu-se nouă luni pe mare pentru fiecare an, deci 3.240 de dolari. Īn cea mai bine retribuită funcţie, pe care a ocupat-o aproape trei ani, aceea de şef al Agenţiei NAVROM de la Anvers (Belgia), post ocupat īn perioada 1987-1989, putem presupune că a avut un salariu comparabil cu al unui director general, care īnsă nu putea să depăşească 10.000 de lei lunar, la care este de presupus că se adăuga o indemnizaţie lunară, īn valută, de aproximativ 1.000 de dolari (din revista Bilanţ, nr. 14, noiembrie 2005). Veniturile sale legale, pentru cei aproape 14 ani de activitate de dinainte de 1989, nu puteau deci să depăşească, īn total, 1,3 milioane de lei.


Dacă banii economisiţi proveneau din activitatea sa „pe mare“, după cum a declarat īn dese rīnduri, şi luăm īn calcul că toate cheltuielile curente lunare ale familiei Băsescu au fost suportate numai de soţie, īn vreme ce soţul īşi punea toţi banii la CEC, strīngea valută sau cumpăra bijuterii, brichete şi tablouri, tot mai rămīne o diferenţă de aproape două milioane, care nu poate fi justificată altfel decīt prin „activităţi colaterale“ aceleia de navigator, adică bişniţă cu produse căutate īn Romānia (cafea, ţigări, blugi, aparatură electronică, bijuterii de aur). Este īnsă greu de crezut că Traian Băsescu ar fi putut aduna două milioane de lei din bişniţă, fizic şi practic este imposibil – ar īnsemna că familia Băsescu a vīndut īn medie, zilnic, cīte trei cartuşe de ţigări şi şase pungi de cafea, iar o dată la două zile, o pereche de blugi, fără nici un fel de oprelişti, vreme de aproape 14 ani. Ne putem astfel gīndi la existenţa unor venituri din alte surse confidenţiale, cītă vreme nu se regăsesc īn salariile şi diurna de marinar, īn veniturile de şef de agenţie la Anvers şi nici măcar īn ceea ce Traian Băsescu a pus deoparte din bişniţă, cu toate că ultimul gen de venituri a fost probabil īnsemnat, după cum el īnsuşi recunoştea: „am fost comandant pe navă de un milion de barili, care, oriunde acosta īn lumea asta, primea ceea ce se numeşte capa pentru comandant [...]. Am făcut şi buf. Am fost marinar, şi nimic din ceea ce fac marinarii nu īmi este străin“. Buful, deci, ceea ce īn argoul marinarilor īnseamnă bişniţă, contrabanda cu mărfuri care lipseau īntr-o Romānie tot mai prăfuită şi apăsată de sărăcie asigura un venit substanţial, dar probabil nu din aceste bufuri şi-a adunat Traian Băsescu milioanele, ci şi prin alte metode, mult mai la īndemīna sa, īn calitate de comandant de navă, deseori folosite pentru „umflarea“ notelor de plată ale călătoriei.


De la achiziţionarea de alimente īn porturi străine, de calitate inferioară, dar pentru care se plăteau preţuri exagerate, īncasīndu-se comisioane grase, īn colaborare cu agentul NAVROM din portul respectiv (ship-shandler). Tot īn īnţelegere cu agentul, nava se aproviziona cu cantităţi de motorină şi ulei mult mai mici, pentru care se plăteau preţuri mai mari, sau se īncărcau, pe bază de comision, reparaţiile efectuate – toate aceste „manevre“ erau la īndemīna comandanţilor de navă. Căci, numai din blugi şi alte asemenea, greu se puteau aduna milioanele, iar pentru „marf㓠e nevoie, de altfel, de bani – un cerc vicios, pe care marinarii flotei unei ţări care se zbătea īn sărăcie şi lipsuri şi care primeau o diurnă de numai doi dolari pe zi, trebuiau să īl stăpīnească. Oricum, după celebrul Ştefănescu, zis şi „Bacchus“ – cel ce se īmbogăţise īntre 1971 şi 1978 īndoind vinul cu apă şi realizīnd ilicit din activitatea infracţională, pentru care a şi fost condamnat la moarte şi executat īn 1981, nu mai puţin de 2.240.000 de lei şi ceva mai mult decīt echivalentul acestor bani īn aur şi bijuterii –, Traian Băsescu era cel de-al doilea milionar al Romāniei. Dar fără să aibă aceleaşi probleme īn faţa legii.
Aşa cum ne-o sugerează averea sa, experienţa lui Traian Băsescu īn afaceri „marinăreşti“ şi bişniţ㠖 despre care admite că nu i-au fost străine, dar la care trebuie să socotim că s-au adăugat şi alte venituri confidenţiale, a căror sursă numai Traian Băsescu o cunoaşte – a fost una extrem de benefică pentru cariera sa viitoare. Se pregătea, īncă de atunci, pentru provocările economiei de piaţă de mai tīrziu. Pentru a īmpărţi, la vremea cuvenită, cu un profit bun, un camion cu margarină.


„Biruinţa“

La aproape trei ani după tragicul dezastru al navei-amiral „Independenţa“, survenit īn noiembrie 1979, īn dimineaţa de 13 octombrie 1982, la ora 9.15, o altă catastrofă avea să pună pe jar conducerea NAVROM. De astă dată, totul se petrecuse la doi paşi: „īn condiţii de mare liniştită şi vizibilitate foarte bună, petrolierul de 150.000 tdw «Unirea» s-a scufundat la circa 40 de mile marine sud-sud-est de Cap Kaliakra, īn Marea Neagră. Adīncimea apei īn zona de scufundare este de circa 1.400 de metri“. Scufundarea s-a produs īn urma unei explozii misterioase la bord. Din fericire, echipajul a fost salvat de două nave romāneşti, „Motru“ şi „Tg. Bujor“, aflate īn zonă, şi de o navă sovietică. Un elicopter bulgar a reuşit, la opt ore de la scufundarea petrolierului, să-l recupereze īn viaţă pe ultimul marinar al echipajului. S-a īnregistrat un singur mort. „Unirea“ era cea de-a doua navă din seria petrolierelor de 150.000 tdw pierdute de flota comercială a Romāniei, şi scufundarea ei a fost considerată, pe plan mondial, cea mai mare pierdere navală din anul 1982. Ca şi īn cazul dezastrului din Bosfor, cīnd petrolierul „Independenţa“ şi marinarii de la bordul său şi-au găsit sfīrşitul, Traian Băsescu a trăit din plin, ca om şi comandant de cursă lungă īn flota comercială a Romāniei, tragismul acestor momente. Īn cazul scufundării petrolierului „Unirea“, primele informaţii cu privire la scufundarea navei l-au alarmat cu atīt mai mult cu cīt pe acest petrolier se afla īmbarcat ca ofiţer Mircea Băsescu, fratele său mai mic, care īl urmase īn cariera de om al mării. După scufundarea primelor două mari petroliere, „Unirea“ şi „Independenţa“, a apărut „Biruinţa“ – a treia navă, din seria de mare tonaj (tot 150.000 tdw), din dotarea flotei comeciale a Romāniei, produsă de şantierul naval de la Galaţi.


La lansarea la apă a „Biruinţei“, se spune, după cele două nefericite īntīmplări cu petroliere de aceeaşi clasă, nici un căpitan de navă n-a avut curajul să preia comanda. Traian Băsescu a fost singurul care a īndrăznit să se urce la cīrmă. Se īntīmpla la doi ani de la scufundarea navei „Unirea“ īn Marea Neagră şi la cinci de la tragicul sfīrşit al echipajului şi al navei „Independenţa“, īn strīmtoarea Bosfor. Atunci, īn octombrie 1984, cīnd a urcat la bordul „Biruinţei“, cu tresele de comandant pe umăr, a fost momentul lui de glorie ca marinar. Avea 33 de ani īncă neīmpliniţi. Dar, după cum mărturiseşte, acele momente erau şi unele de īngrijorare maximă, din două motive. Mai īntīi, era starea precară din punct de vedere calitativ a echipamentelor navei, care, deşi abia ieşită din şantier, era cīrpită ca īntreaga economie a Romāniei, care trebuia să se bazeze, conform directivelor, pe materii prime, materiale şi aparatură produsă īn ţară, importurile fiind drastic limitate. Se īntreba, pe bună dreptate, cum avea să se descurce cu ditamai nava, fără să intre, la propriu, la apă. Apoi, mai era prezenţa anunţată, onorantă şi stresantă īn egală măsură, īntr-o vizită de lucru fulger, īnainte de recepţionarea uriaşului petrolier, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Tīnărul comandant Băsescu nu a ezitat să le spun㠄īnaltelor personalităţi de partid şi de stat“, prezente la bordul „Biruinţei“, cum stau lucrurile īn realitate. Le-a vorbit, deci, despre navă: „m-am şi plīns şi la Ceauşescu, şi la Dăscălescu de cīt de proaste erau unele echipamente“ (10 februarie 2005, interviu īn Jurnalul naţional). Pe atunci, flota comercială a Romāniei creştea necontenit, pentru a ajunge, la finele anilor ’80, la dimensiuni impresionante īn raport cu ceilalţi parametri ai economiei socialiste. Ca tonaj, flota ajunsese, īn preajma Revoluţiei, la aproximativ 17 milioane tdw, ocupīnd locul 7 īn lume şi depăşind ca mărime flotele unor ţări precum Franţa şi Germania, valoarea de piaţă a acesteia fiind estimată undeva īntre 4 şi 6 miliarde de dolari. O marjă de evaluare mare, explicabilă prin calitatea precară a navelor, care se stricau repede şi aveau termene de exploatare reduse. Din cauza creşterii „exponenţiale“ a flotei Romāniei, necesarul de ofiţeri specializaţi şi, mai ales, de C.L.C. (căpitani/comandanţi de cursă lungă, īn terminologia internaţională) nu era acoperit de numărul cadrelor disponibile ale NAVROM, administratorul şi armatorul flotei comerciale a R.S.R. Chiar īn perioada 1975-1987, anii īn care Traian Băsescu a navigat ca ofiţer şi comandant de navă, promoţiile Secţiei Civile a Institutului Superior de Marină nu mai puteau face faţă ritmului de creştere a numărului de nave. Tocmai de aceea, s-a apelat pentru comanda lor fie la ofiţeri de marină militară, fie la avansarea rapidă a unor ofiţeri tineri, eludīndu-se gradele pe care aceştia ar fi trebuit să le obţină īn prealabil, īntr-un parcurs normal al carierei.


Acestea erau īmprejurările īn care Traian Băsescu ajungea, īn 1981, comandant de navă, la capătul unui examen despre care se spune că a durat numai 5 minute: nu numai datorită capacităţilor sale şi a īmprejurărilor excepţionale despre care am vorbit, ci şi susţinerii de care, aşa cum se spunea printre colegii săi, tīnărul ofiţer se bucura. Avea „pile“ şi era unul dintre cei care nu-şi puneau nici un fel de problemă īn legătură cu reīnnoirea carnetului de navigator, permisul de ieşire īn apele internaţionale, acordat practic de Securitate fiecărui marinar. După primirea brevetului de comandant, a preluat imediat cīrma navei „Argeş“, pe care a adus-o īn ţară grav avariată de un incendiu produs la Rouen, dar a reuşit să salveze Romānia, prin falsificarea probelor şi obstrucţionarea cercetărilor, de la plata unor despăgubiri substanţiale īn urma incidentului cauzat de starea precară a echipamentelor. Aceea a fost, de fapt, prima şi cea mai importantă dintre biruinţele sale. A fost apoi recompensat şi promovat, trecīnd, cum am văzut, după un concediu de odihnă, cu tot cu echipaj pe nava „Crişana“. Īn iunie 1984, Traian Băsescu era elogiat de organul de presă al partidului, Scīnteia, sub titlul „Patru decenii de īnfăptuiri revoluţionare. Portul Constanţa şi oamenii lui“, fiind menţionat printre comandanţii „a căror faimă este recunoscută pe nemărginirea albastră a mărilor şi oceanelor lumii“. Pe atunci, flota comercială a Romāniei număra 214 nave, cu o capacitate totală de 3,4 milioane tdw. Dimensiunile ei crescuseră de 30 de ori, īn raport cu anul 1964, şi avea să sporească substanţial īn chiar lunile următoare, odată cu „Biruinţa“.


Cīnd a urcat la bordul ei, Traian Băsescu era deja un biruitor. Īnvăţase regulile jocului, dar şi cīt şi cum putea īntinde coarda pentru a-şi mări averea şi creşte influenţa. La nici 33 de ani, era un om cu o foarte mare autoritate, după regulile timpului şi ale locului. Atribuţiile comandantului, căpitan de cursă lungă, făceau din el omul cel mai puternic de pe navă, putere care se răsfrīngea şi pe uscat, īn porturile īn care nava ancora sau īn portul-mamă. Era singurul care deţinea arme de foc, avīnd dreptul legal de a le utiliza īn apărarea vasului, ca teritoriu al Romāniei. Pe această bucată de ţară, el putea să hotărască īn orice problemă, fără a se consulta cu nimeni. Putea oficia căsătorii, putea aresta şi īncarcera membri ai echipajului, ca să nu mai vorbim de alte sancţiuni. Era, deci, un fel de preşedinte al ei, şi chiar mai mult decīt atīt – era şi guvernul, şi Marea Adunare Naţională. Ca semn al puterii lui supreme, comandantul avea dreptul şi puterea de a decide chiar eşuarea sau scufundarea navei. Vreme de şapte ani, cīt a fost căpitan de cursă lungă, Traian Băsescu a fost despotul luminat al unei Romānii plutitoare. O lecţie pe care a īnvăţat-o, care l-a pătruns pīnă īn cea mai ascunsă fibră a personalităţii lui şi care iese īn fiecare īmprejurare la iveală.


Cīt a fost comandantul navei-amiral a flotei de petroliere a Romāniei socialiste, relaţiile „de serviciu“ ale lui Traian Băsescu cu Securitatea s-au intensificat. La Īntreprinderea de Exploatare a Flotei Maritime NAVROM Constanţa, după revenirea din cursă, fiecare comandant trebuia să prezinte un raport de activitate (īn afara „jurnalului de bord“), după care se īntīlnea cu ofiţerii de securitate care răspundeau de īntreprinderea respectivă. Īndeobşte, asemenea īntrevederi nu erau consemnate īn scris decīt īn rapoartele de serviciu ale ofiţerului securist. Note informative scrise dădeau doar informatorii de la bordul navei. Sub acest aspect, Traian Băsescu declara, īn 1992, cīnd era ministru al Transporturilor şi cīnd au apărut primele dezvăluiri īn legătură cu colaborarea lui cu Securitatea, că nu are nimic să-şi reproşeze. Īntrebat „vă temeţi de publicarea dosarelor dumneavoastră de Securitate?“, el a răspuns „nu mă tem deloc. Este cel mai frumos lucru care s-ar putea face şi care ar spăla moral această naţiune şs.m.ţ. Aş vrea īnsă, dacă s-ar putea, să se dea şi cele 27.000 care sīnt presupus pierdute. Mă tem că aici se va crea rezerva de cadre. Nu mă tem de nimic. Nu am nimic să-mi reproşez, asta īn mod cert. Ce vă pot spune, īn materie de informaţie, este că nu acostam cu «Biruinţa» fără să mi se urce Securitatea la bord şi că niciodată vreun comandant din flota romānă nu şi-a pīrīt echipajul. A dat informaţii asupra modului cum i-a mers nava, ce s-a īntīmplat cu nava, dar nici un comandant romān nu a spus că marinarul cutare a schimbat 100.000 de lei sau că a vīndut whisky nu ştiu unde. Asta au făcut-o alţii, care erau tot īn echipajele noastre“.


Statutul special al uriaşului petrolier sub pavilion romānesc, singurul rămas, din cele trei de categoria sa, dintr-o flotă comercială urmărită de ghinion, a dus la intensificarea măsurilor de „protecţie“ a navei. Grija celor rămaşi la ţărm pentru vasul din larg era una pe măsura īntīmplărilor nefaste din trecut. Nu mai erau permise greşeli, nu se mai puteau īntīmpla accidente. Chiar şi neprevăzutul trebuia prevăzut. Semnele acestei griji se vedeau de īndată ce nava acosta īn portul Constanţa, la capătul lungilor sale voiaje. „Vă pot spune că cea mai intensă perioadă īn care am fost contactat de ofiţeri de securitate era perioada īn care am fost comandant pe petrolierul «Biruinţa». Primele două nave de acest tonaj (157.000 de tone) s-au scufundat“, spune Traian Băsescu despre acea perioadă. „Eu eram comandant pe cea de-a treia navă şde acest tip – n.m.ţ produsă de şantierele navale romāneşti. Atunci, la acostare, īn afară de un reprezentant al partidului şi de ministrul adjunct de resort, mă aştepta şi un ofiţer de securitate, de obicei şeful Securităţii din Portul Constanţa“. Īn 18 octombrie 2006, cīnd preşedintele Traian Băsescu a participat la sărbătorirea a 60 de ani de la inaugurarea clădirii Palatului Administrativ al Căilor Ferate Romāne, īn discursul său, remarca: „toată viaţa mea a fost marcată de oameni care se află acum īn sală. Īl văd pe domnul ministru Bulucea, cel care a īnfiinţat Institutul de Marină «Mircea cel Bătrīn» din Constanţa, al cărui student am fost. Īl văd pe domnul ministru şPavelţ Aron, cel care a semnat plecarea mea la Anvers – paradoxal, nu Securitatea – cel care a semnat revenirea mea de la Anvers şi cel care a semnat numirea mea īn funcţia de inspector-şef al navigaţiei civile“.


Familiar cu demnitarii comunişti, Traian Băsescu depăşise, credem, odată cu urcarea la bordului navei „Biruinţa“, statutul de simplu colaborator al Securităţii, care se presupune că l-ar fi avut īn anii studenţiei la marină, cīnd fusese racolat. Din 15 august 1979, aşa cum foarte probabil ştia, dosarul său de colaborator al Securităţii nu mai exista. Avea, de acum, un alt statut. Nu mai era o unealtă docilă şi temătoare a regimului, ci parte a lui. A puterii lui. Foarte posibil ca această accedere īntr-un nou statut să se fi petrecut īncă după īntoarcerea acasă a navei „Argeş“ din aventuroasa sa călătorie, care s-ar fi putut sfīrşi īntr-o tragedie financiară, dar şi umană, pentru flota comercială a Romāniei. Cu certitudine, īn noua calitate de comandant al „Biruinţei“, se bucura de toate onorurile. Īn presa locală de partid, cotidianul Dobrogea nouă din 7 martie 1985 īi dedica un articol pe pagina 2, intitulat „Portret de marinar. Omul potrivit la locul potrivit“: „Cu doar cīteva luni īnainte de a īmplini 33 de ani, Traian Băsescu primea comanda navei-amiral a Īntreprinderii de Exploatare a Flotei Maritime NAVROM, petrolierul-gigant «Biruinţa» de 150.000 tdw, abia ieşit din şantier. Adevărată mīndrie a navaliştilor romāni, «Biruinţa» este de fapt o realizare tehnică de excepţie. Ne īnchipuim deci că opţiunea conducerii flotei comerciale pentru ofiţerul căruia să i se īncredinţeze sarcina şi resposabilitatea de a naviga la puntea de comandă a «Biruinţei» nu era īntīmplătoare. Nici faptul că, de doi ani de zile consecutiv, Traian Băsescu ocupă locul I la concursul profesional «cea mai eficientă şi īngrijită navă» nu este īntīmplător. Dobrogean, născut la Basarabi, īn imediata vecinătate a mării, care a manifestat o puternică atracţie asupra sa, ca şi a fratelui mai mic, Mircea Băsescu (secund pe petrolierul «Banat»), actualul comandant al «Biruinţei» a terminat Institutul de Marină «Mircea cel Bătrīn» īn 1976. Cu excepţia perioadelor de examen pentru brevet, a navigat numai pe petroliere, nave de mare tonaj, cu o fizionomie şi un specific aparte, cu un grad sporit de complexitate a tehnicii de bord, nave pe care le īndrăgeşte. La numai 28 de ani, la doar 4 ani de la absolvirea Institutului, i se īncredinţează comanda (era, probabil, cel mai tīnăr comandant al flotei romāneşti) unui petrolier, apoi a «Crişanei», tot petrolier, de 86.000 tdw. Drumul spre puntea de comandă a «Biruinţei» era trasat. Funcţie īn care Traian Băsescu dovedeşte acum, conducīnd marea navă cu tricolor la catarg, că este omul potrivit la locul potrivit“.


Interesant este că articolul nu pomeneşte numele primei sale nave, „Argeş“, care, de cīnd cu catastrofa de la Rouen, părea că nici nu existase īn flota comercială a Romāniei. Cīt despre Traian Băsescu, aşa era, īntr-adevăr: omul potrivit la locul potrivit. Reporterul anonim de la Dobrogea nouă nu se īnşelase – īn acel an, 1985, „Biruinţa“ avea să cīştige īntrecerea socialistă pe flotă. Prea tīnăr pentru gustul unora, care „frecaseră puntea“ ani buni īnainte de a ajunge comandanţi, şi prea īncrezător īn sine, e posibil să nu fi fost foarte iubit de colegii săi, de unde şi bīrfele pe seama sa, la care e nedemn să plecăm urechea. Dar se poate spune că, īn foarte buna părere pe care o avea despre sine, el să-şi fi imaginat, probabil, că poate să facă să plutească pīnă şi o cutie de conservă, īn raport cu starea dezastruoasă din punct de vedere tehnic a multora dintre navele romāneşti, care, īntocmai ca „Argeş“, puteau fi socotite doar cutii metalice plutitoare, pompos denumite „flotă comercială“. Fără īndoială, avea īndemīnare şi norocul nu īl ocolose deloc īn toţi acei ani, cīnd, pentru cea mai mare parte a romānilor, viaţa şi viitorul nu se arătau īn culori atīt de luminoase. Traian Băsescu era īnsă departe de realităţile crude ale traiului de zi cu zi īn Romānia, la mijlocul anilor ’80. Īşi vedea de misiunile primite, pe care le īndeplinea fără să le provoace tresăltări de inimă responsabililor flotei rămaşi la ţărm, aducea cantităţi imense de petrol cu fiecare voiaj, īngrijindu-se şi de propriile bufuri – mărfuri de contrabandă, bijuterii şi valută, leii care īi alimentau carnetele de CEC din ce īn ce mai consistente. Īi mulţumea pe cei de la Partid, nu le făcea griji celor de la Securitate şi se mulţumea pe sine, fără să fie deranjat de nimeni pentru „tunurile“ marinăreşti care īi asigurau un trai departe de orice griji şi o avere īncă de pe atunci de invidiat. Nu ştim să fi fost vreodată subiectul unui control al averii dobīndite ilicit, īn conformitate cu temuta şi arhicunoscuta Lege 18, īn faţa rigorilor căreia ar fi suferit, cu certitudine, un naufragiu. Dar, navigator īncercat, era deja imun şi la aşa ceva. Devenise un om din sistem, o parte din el, bucurīndu-se netulburat de avantajele unui privilegiat. Liniştit, īşi savura „Biruinţa“.

Dar această poziţie relaxată īn raporturile cu regimul, care se arăta, altfel, riguros şi opresiv cu alţii, cu cei mai mulţi, aşa cum se ştie, nu l-a īmpins către frondă şi exagerări. Ştia probabil instinctiv cīt de mult poate īntinde coarda, care este limita regulilor jocului. Şi le respecta, dacă nu īn litera, cel puţin īn spiritul lor. La fel cum īnţelegea să afişeze respectul şi preţuirea cuvenită pentru partid şi măreţele sale realizări, ca parte a acestui joc. Nu este astfel o īntīmplare ieşită din comun că Scīnteia, oficiosul PCR, publica la rubrica „1986 – an de noi victorii īn īnflorirea patriei, īn īnfăptuirea politicii partidului“, „An nou de muncă, pace şi īmpliniri de comuniste, romāneşti zidiri“, un „Mesaj din larg“: „Aflat īn portul Yemba din Arabia Saudită, unde abia sosise la īncărcare, echipajul petrolierului «Biruinţa», de 150.000 tdw, fruntaş pe flotă īn 1985, a transmis īn noaptea de revelion următoarea radiogramă, semnată de comandantul său Traian Băsescu: «Īn această noapte de la cumpăna anilor, cei 40 de navigatori de pe această plutitoare cetate de oţel construită īn Romānia īşi īndreaptă gīndurile spre ţară, spre conducătorul partidului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, spre toţi cei dragi de acasă. După datină, cei aflaţi īn cartul liber sīntem īn jurul pomului de iarnă, frumos īmpodobit, şi īnchinăm un pahar cu vin pentru succesele obţinute de poporul nostru īn anul care a trecut, pentru rezultatele pe care le-am īnregistrat şi noi, marinarii, şi care ne-au permis depăşirea planului la trafic cu 17 la sută, pentru succese şi mai mari īn 1986»“ (Scīnteia, nr. 13.487, vineri 3 ianuarie 1986, pagina 2).

 

 

10 Responses to Telegrama lui Basescu pentru Ceausescu

raluca luni, 11 august, 2008

In sfarsit am inteles de unde se inspira TR Ungureanu si IT Morar, atunci cand ii scriu ode lui Basescu!
Pentru TRU si ITM, scrisorile lui Basea catre Primul Geniu al Carpatilor, sunt cartile lor de capatai: Manualul Pupatorului Isteric si Manualul Micului Pupator Balos.

In rest, desigur bravul nostru voda, nu a avut nimic in comun cu Securitatea! :mrgreen:

Lilick luni, 11 august, 2008

@Raluca

Poate se inspira sau...poate le scriau toti trei impreuna, pe cand si ITM si TRU inchinau ode ceausescului la "Viata Studenteasca". :)

Dan Iftinchi luni, 11 august, 2008

Cand o sa apara si scrisorile lui Basescu catre Iliescu o sa radem de o sa ne cracanam de ras. De recunoscut, a recunoscut macar ca l-a votat...

bogdan luni, 11 august, 2008

Timp in care cel care va plateste salariul, cinstitul si frumos-de-gura-mirositorul Felix, facea dizidenta in Cipru nu-i asa? Felicitari pentru spirtul justitiar cu dubla masura la ureche!

Paul Stancu luni, 11 august, 2008

Ia uite ce scriitor era securistul no.1 al tarii.

Anonim luni, 11 august, 2008

Basescu se comporta exact ca un baiat descurcaret,lucru deloc pozitiv la cv-ul lui.Numai ca, multe din cele spuse aici ar trebui sa constituie motive de lauda la adresa lui.realitatea este insa cu totul alta :Badin si gasca lui au gasit un alt motiv sa arunce cu noroi gratuit in oameni.tare sunt curios cu ce s-au ocupat Badin si parintii lui in perioada comunista...

Anonim luni, 11 august, 2008

parcurgind seria ultimelor posturi, logica e clara. Dupa atacurile la dresa ICR-ului (chiar nu se facea sa publicati asemene aenormitati, patapievici pe falus, cu svastica, e jenant si sun ocice etica profesionala, indiferent de convingerile pe care le aveati), dupa ce l-ati tras prin inel pe angajatul Neagoe (acuzat inbaza unor texte fictionale), acum se arata adevarata miza> presedintele Basescu. Si, ca de obicei, sarind de la una la alta, din lipsa de argumente, nu faceti decait sa repetati ceea ce stim. Disolutia clasei politice e reflectata la toate palierele. cel jurnalistic va vizeaza.

Andrei Bădin luni, 11 august, 2008

@anonim: familia mea nu s-a infruntat din comunism. gasesti detalii pe acest blog.
@ultimul anonim: dl neagoe s-a tras singur prin inel. basescu adevarata miza? e o stire tovarase. oricare jurnalist ar fi dat-o daca citea atent textul dlui marius oprea.nu mai cauta bete in ochii altora ca barna e in ochii dumitale.

Alexandru.Giurca luni, 11 august, 2008

E chiar marisoara!!!

Anonim marţi, 12 august, 2008

tare mai sint curios daca va scrie cineva despre relatia basescu - columbeanu si spaga data de columbeanu si wolffy secretarului de stat traian b. ...aude careva ????